סוכרת ופגיעה בראייה

סוכרת ופגיעה בראייהמחלת הסוכרת היא מחלה כרונית שבאה לידי ביטוי בפגיעה במטבוליזם של הגלוקוז עקב ליקויים במנגנון הפרשת האינסולין.

המחלה יכולה להיות תוצאה של גורמים שונים ולגרום לתסמינים מגוונים, אך במאמר שלפניכם נתמקד באחד התסמינים החמורים ביותר שלה – הפגיעה בראייה.

רבים לא מודעים לכך, אבל סוכרת היא הגורם העיקרי שמוביל לעיוורון בקרב צעירים בני עשרים עד שישים וחמש ובאופן כללי סוכרת נחשבת לאחד מגורמי העיוורון המרכזיים.

הפגיעה השכיחה ביותר של מחלת הסוכרת בעין ובמערכת הראייה מתרחשת ברשתית ולפיכך תופעה זו נקראת רטינופתיה סוכרתית. כאשר מתחילה להתפתח רטינופתיה סוכרתית ניתן לנקוט בטיפולים שונים שמסוגלים להאט את קצב התקדמות הפגיעה אך ללא טיפול, בשישים אחוז מהמקרים תתפתח רטינופתיה חמורה ובמחצית מהמקרים האלו יאבדו החולים את מאור עיניהם.

מדוע נגרמת המחלה?

הרמות הגבוהות של הגלוקוז בדם גורמות לנזק לכלי הדם כשכלי הדם הראשונים להיפגע הם כלי הדם הקטנים שממוקמים ברשתית. בשלב הראשון של הרטינופתיה הסוכרתית כלי הדם ברשתית מאבדים את האחידות שלהם ואת השלמות של הדופן שלהם ובעקבות כך מתחילים לדלוף חומרים שונים ונוזלים שונים לרשתית. הדליפה גורמת להיווצרות של בצקת מקומית ובמידה ומתרחשת בצקת במרכז הרשתית, תיתכנה בעיות והפרעות שונות בראייה.

השלב הראשוני של המחלה נקרא רטינופתיה לא שגשוגית והשלב המתקדם יותר נקרא רטינופתיה שגשוגית. בשלב הזה במטרה לפצות על הפגיעה בכלי הדם, מתחילים לצמוח כלי דם חדשים שאינם בריאים.

כלי הדם החדשים שבירים מאוד ודקים מאוד ולפיכך יכולים לדמם בקלות ואף להתכווץ ולגרום להיפרדות של הרשתית ממקומה הטבעי. במקרים האלו ישנו סיכוי גבוה ביותר לפגיעה חמורה בראייה שאינה הפיכה.

גורמי הסיכון לפגיעה חמורה בראייה כוללים שנות מחלה רבות, חוסר איזון של רמות הסוכר בדם למשך זמן ארוך, מחלות רקע נוספות כמו למשל יתר לחץ דם או אי ספיקת כליות, סיפור משפחתי של רטינופתיה חמורה ועוד.

מה הם התסמינים של רטינופתיה סוכרתית?

חשוב מאוד לציין כי למרות שהפגיעה בראייה יכולה להיות חמורה ביותר, הרי שברוב המקרים ההתקדמות של המחלה אינה מלווה בכאבים או בתסמינים (שלרוב מופיעים באופן פתאומי).

בעקבות הבצקת שמופיעה בשלבים הראשוניים עלול להתרחש עיוות של הראייה, במקרים בהם מתרחש דימום עלולים להופיע כתמים שחורים בשדה הראייה ובמקרים בהם התרחשה היפרדות של הרשתית לא תתאפשר ראייה כלל.

כיצד מאבחנים את הפגיעה בראייה שמקורה במחלת הסוכרת?

אבחון של פגיעה בראייה שמקורה במחלת הסוכרת מתבצע על ידי רופא עיניים כשכיום ניתן לבצע מספר בדיקות שונות לצורך אבחון הפגיעה וקצב ההתקדמות שלה. בין היתר מדובר על בדיקה שעושה שימוש באולטרסאונד המיועדת לאבחון במקרים בהם אין אפשרות לראות את הרשתית עקב קטרקט מתקדם או דימום חמור, צילום פלואורסצאין של העין, צילום דרך האישונים למיפוי מדויק של אזורי הבצקת (OCT) ועוד.

כיצד ניתן לטפל בפגיעה בראייה שמקורה במחלת הסוכרת?

כיום ישנם מספר טיפולים שמיועדים לטפל בחולים שסובלים מפגיעה זו. כך למשל ניתן לטפל בבצקות על ידי שימוש בסטרואידים, למנוע צמיחה של כלי דם חדשים על ידי שימוש בנוגדי VEGF, לפגוע בכלי הדם הצעירים על ידי שימוש בלייזר ועוד. בנוסף לכך, ישנן דרכים רבות בהן ניתן לנקוט במטרה להאט את קצב ההתקדמות של הפגיעה בראייה כמו למשל איזון של הסוכרת ולחץ הדם.

ישנה חשיבות עליונה לבצע מעקב צמוד אחרי החולים הסוכרתיים הסובלים מפגיעה בראייה ולהתחיל את הטיפול המתאים ביותר בהתאם למידת החומרה בשלב מוקדם ככל האפשר.

ראו גם:

אולי יעניין אותך גם:

האם קיים קשר בין גלאוקומה לבין סוכרת?

לקויות ובעיות שמיעה בקרב חולים בסוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן