המרכז לאבחון וטיפול בסוכרת

סוכרת ופגיעה בראייה

סוכרת ופגיעה בראייהמחלת הסוכרת היא מחלה כרונית שבאה לידי ביטוי בפגיעה במטבוליזם של הגלוקוז עקב ליקויים במנגנון הפרשת האינסולין.

המחלה יכולה להיות תוצאה של גורמים שונים ולגרום לתסמינים מגוונים, אך במאמר שלפניכם נתמקד באחד התסמינים החמורים ביותר שלה – הפגיעה בראייה.

רבים לא מודעים לכך, אבל סוכרת היא הגורם העיקרי שמוביל לעיוורון בקרב צעירים בני עשרים עד שישים וחמש ובאופן כללי סוכרת נחשבת לאחד מגורמי העיוורון המרכזיים.

הפגיעה השכיחה ביותר של מחלת הסוכרת בעין ובמערכת הראייה מתרחשת ברשתית ולפיכך תופעה זו נקראת רטינופתיה סוכרתית. כאשר מתחילה להתפתח רטינופתיה סוכרתית ניתן לנקוט בטיפולים שונים שמסוגלים להאט את קצב התקדמות הפגיעה אך ללא טיפול, בשישים אחוז מהמקרים תתפתח רטינופתיה חמורה ובמחצית מהמקרים האלו יאבדו החולים את מאור עיניהם.

מדוע נגרמת המחלה?

הרמות הגבוהות של הגלוקוז בדם גורמות לנזק לכלי הדם כשכלי הדם הראשונים להיפגע הם כלי הדם הקטנים שממוקמים ברשתית. בשלב הראשון של הרטינופתיה הסוכרתית כלי הדם ברשתית מאבדים את האחידות שלהם ואת השלמות של הדופן שלהם ובעקבות כך מתחילים לדלוף חומרים שונים ונוזלים שונים לרשתית. הדליפה גורמת להיווצרות של בצקת מקומית ובמידה ומתרחשת בצקת במרכז הרשתית, תיתכנה בעיות והפרעות שונות בראייה.

השלב הראשוני של המחלה נקרא רטינופתיה לא שגשוגית והשלב המתקדם יותר נקרא רטינופתיה שגשוגית. בשלב הזה במטרה לפצות על הפגיעה בכלי הדם, מתחילים לצמוח כלי דם חדשים שאינם בריאים.

כלי הדם החדשים שבירים מאוד ודקים מאוד ולפיכך יכולים לדמם בקלות ואף להתכווץ ולגרום להיפרדות של הרשתית ממקומה הטבעי. במקרים האלו ישנו סיכוי גבוה ביותר לפגיעה חמורה בראייה שאינה הפיכה.

גורמי הסיכון לפגיעה חמורה בראייה כוללים שנות מחלה רבות, חוסר איזון של רמות הסוכר בדם למשך זמן ארוך, מחלות רקע נוספות כמו למשל יתר לחץ דם או אי ספיקת כליות, סיפור משפחתי של רטינופתיה חמורה ועוד.

מה הם התסמינים של רטינופתיה סוכרתית?

חשוב מאוד לציין כי למרות שהפגיעה בראייה יכולה להיות חמורה ביותר, הרי שברוב המקרים ההתקדמות של המחלה אינה מלווה בכאבים או בתסמינים (שלרוב מופיעים באופן פתאומי).

בעקבות הבצקת שמופיעה בשלבים הראשוניים עלול להתרחש עיוות של הראייה, במקרים בהם מתרחש דימום עלולים להופיע כתמים שחורים בשדה הראייה ובמקרים בהם התרחשה היפרדות של הרשתית לא תתאפשר ראייה כלל.

כיצד מאבחנים את הפגיעה בראייה שמקורה במחלת הסוכרת?

אבחון של פגיעה בראייה שמקורה במחלת הסוכרת מתבצע על ידי רופא עיניים כשכיום ניתן לבצע מספר בדיקות שונות לצורך אבחון הפגיעה וקצב ההתקדמות שלה. בין היתר מדובר על בדיקה שעושה שימוש באולטרסאונד המיועדת לאבחון במקרים בהם אין אפשרות לראות את הרשתית עקב קטרקט מתקדם או דימום חמור, צילום פלואורסצאין של העין, צילום דרך האישונים למיפוי מדויק של אזורי הבצקת (OCT) ועוד.

כיצד ניתן לטפל בפגיעה בראייה שמקורה במחלת הסוכרת?

כיום ישנם מספר טיפולים שמיועדים לטפל בחולים שסובלים מפגיעה זו. כך למשל ניתן לטפל בבצקות על ידי שימוש בסטרואידים, למנוע צמיחה של כלי דם חדשים על ידי שימוש בנוגדי VEGF, לפגוע בכלי הדם הצעירים על ידי שימוש בלייזר ועוד. בנוסף לכך, ישנן דרכים רבות בהן ניתן לנקוט במטרה להאט את קצב ההתקדמות של הפגיעה בראייה כמו למשל איזון של הסוכרת ולחץ הדם.

ישנה חשיבות עליונה לבצע מעקב צמוד אחרי החולים הסוכרתיים הסובלים מפגיעה בראייה ולהתחיל את הטיפול המתאים ביותר בהתאם למידת החומרה בשלב מוקדם ככל האפשר.

ראו גם:

אולי יעניין אותך גם:

האם קיים קשר בין גלאוקומה לבין סוכרת?

לקויות ובעיות שמיעה בקרב חולים בסוכרת

Exit mobile version