גם אנשים רזים נמצאים בסיכון לסוכרת. האשם: שומן רעיל


אנשים רבים מופתעים לגלות שסוכרת עשויה להתפרץ גם בקרב אנשים רזים. מקרים אלו מוזכרים בתקשורת לעתים רחוקות בלבד, והספרות המדעית אינה מזכירה אותם כמעט בכלל.

אנשים אלו נשכחו היות וסוכרת מסוג 2 נצפתה לאורך ההיסטוריה כמחלה המאפיינת עולם גרגרני ועצלן, תוצאה שנגרמת מאכילה מופרזת וחוסר הקפדה על פעילות גופנית. אך סוכרת היא הרבה מעבר לאכילת יתר ואורח חיים בלתי פעיל.

חשוב לשמור על רמות סוכר בריאות בדם

הנתונים המדעיים הידועים הם שרמות סוכר גבוהות בדם עשויות להקדים התפתחות סוכרת בתוך עשר שנים. במהלך תקופה זו, מתחילים להתפתח סיבוכים רבים הקשורים לסוכרת, הכוללים נזק עצבי, שינויים ברשתית וסימנים מוקדמים של הידרדרות כליות.

מסיבה זו בדיוק חשוב שגם אנשים רזים ישמרו על רמות סוכר בריאות בדם, כפי שמקפידים אנשים הסובלים מעודף משקל. חשוב גם להבין שסוכרת אינה מחלה אלא תסמין.

כל אדם עם סוכרת, בין אם הוא רזה מאוד או סובל מהשמנת יתר חולנית, חולק תסמין אחד: רמות סוכר גבוהות בדם. לכן, כל פעולה הפוגעת ביכולת הגוף לווסת רמות סוכר בדם, גורמת לסוכרת מסוג 2.

סוכרת באנשים שמנים בלבד: הפרכת המיתוס

באופן שאינו מפתיע, הסיבות לסוכרת באנשים רזים זהות לסיבות בקרב אנשים שמנים, הגורמים מתחלים לקטגוריות הבאות:

  • גנטיקה
  • כבד שומני
  • דלקת
  • מחלות אוטואימוניות
  • לחץ.

גנטיקה

מחקרים שעקבו אחר הצאצאים הבריאים של אנשים רזים שחלו בסוכרת מסוג 2, חשפו שהם נוטים יותר להיות עמידים לאינסולין, בהשוואה לצאצאים הרזים של אנשים שאינם סוכרתיים. הסבר אחד לכך הוא פגם העובר בתורשה שגורם לליקויים בתפקוד המיטוכונדריה. אנשים עם פגם זה אינם מסוגלים לשרוף ביעילות חומצות גלוקוז או שומן, מה שגורם להצטברות שומן בתאי השריר.

כבד שומני

מחקרים שעקבו אחר גברים רזים הודיים מצאו שהם נמצאים בשכיחות עמידות גבוהה לאינסולין פי שלוש עד ארבע בהשוואה לאנשים רזים קווקזיים. הם נמצאו אף עם שכיחות גבוהה יותר של מחלת כבד שומני שאינו אלכוהולי (NAFLD) ותנגודת כבד לאינסולין.

כבד שומני שאינו אלכוהולי הוא מנבא בלתי תלוי של סוכרת מסוג 2. מחקרים הראו שכבד שומני והפרעות מטבוליות הם מצבים המתרחשים בשלוב. בנוסף הציעו המדענים כי כבד שומני אינו תוצאה בלבד, אלא אף הסיבה לעמידות לאינסולין וסוכרת מסוג 2.

דלקת הוכחה כמקדימה את התפתחות הסוכרת

במחקר שעקב אחר גברים הודיים רזים הסובלים מסוכרת, נמצא שיש להם עלייה גבוהה פי שניים ברמות פלזמה של חלבון דלקתי IL-6, בהשוואה לאנשים רזים ללא סוכרת.

עירוי ציטוקינים דלקתיים שניתנו לעכברים במשקל בריא, גרם לתנגודת לאינסולין, ואנשים הסובלים ממחלות דלקתיות כרוניות אחרות, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת. לדוגמא, כשליש מחולי הפטיטיס C כרונית מפתחים סוכרת, ואנשים עם דלקת מפרקים שגרונית נמצאים בסיכון גבוה יותר.

מחקרים קובעים: סוכרת מסוג 1 עשויה להיות תוצאה של מחלות אוטואימוניות

מדענים מצאו שאחד מתוך ארבעה אנשים רזים עם סוכרת, מייצרים נוגדנים לאנזים בלבלב, המותקף על ידי סוכרת אוטואימונית מסוג 1.

ממצאים אלו מראים שמספר לא מבוטל של אנשים רזים עם סוכרת, עלולים לסבול מסוכרת אוטואימונית, וזקוקים לשיטת טיפול שונה מאשר אנשים שיש להם סוכרת שאינה אוטואימונית.

לחץ

במצבי לחץ, הגוף מייצר רמות גבוהות יותר של ההורמון קורטיזול, האחראי למספר תפקידים חשובים, שהעיקרי שבהם הוא העלאת רמות הסוכר בדם. זהו מנגנון אבולוציוני מועיל ביותר הנחשב לחלק מתגובת "הילחם או ברח" המכינה אדם להתמודד עם אתגר או איום.

אך מנגנון זה נועד להתמודדות עם כמויות מתח קטנות. לחץ כרוני המאפיין את החיים של היום לא היה חלק מחיי האדם הקדמון. כלומר, הגוף אינו מוכן להתמודד עם תופעות לחץ כרוני הכוללות רמות גבוהות כרוניות של קורטיזול.

קורטיזול מסוגל לגדל סוכר בדם לרמות בריאות גם כשאדם צם. כלומר, אדם יכול להיות רזה, לאכול תזונה מושלמת, ועדיין לסבול מרמות סוכר גבוהות בדם, אם הוא סובל מלחץ כרוני.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן