כאב נוירופתי בקרב חולים בסוכרת


כאב נוירופתי בקרב חולים בסוכרתמלבד רמות הסוכר המאפיינות את חולי הסוכרת ומלבד החשיבות של איזון רמות הסוכר, רבים מחולי הסוכרת סובלים גם ממצב של כאבים כרוניים על רקע נוירופתי. במילים אחרות, כאב הנובע בעיקר ממערכת העצבים.

שיעור הכאבים הכרוניים הללו בקרב חולי סוכרת עולה בהרבה על שיעור כאבים דומים בקרב האוכלוסייה הכללית ולכן נהוג לשייך אותם למחלה עצמה. ההערכות על קיומם של כאבים נוירופתיים בקרב סוכרתיים מגיעות לשני שלישים מקרב החולים, אם כי יש כאלה שסבורים שמדובר בהערכות מוגזמות מדי וכי המספר נמוך מכך (40 עד 60 אחוזים).

הגורמים לכאב נוירופתי

מומחים למחלת הסוכרת מונים כמה וכמה סיבות להופעת כאבים על רקע נוירופתי. למשל:

  • דלקות בכלי דם וקיום יתר שומנים בדם – בקרב לא מעט חולי סוכרת ניתן למצוא עדות לתהליכי דלקת בדפנות כלי הדם, לרבות חסימות דלקתיות.
  • גם השפעות של חילוף חומרים וכמובן יתר סוכר בדם מעורבים בכאבים. הדבר מקושר עם חמצון יתר והצטברות רעלים. חילוף החומרים ביחד עם המחסור באינסולין מקשים מאוד על תהליכי ריפוי במערכת העצבים.
  • פגיעה בתאי העצבים נובעת גם מתהליכים אוטואימוניים נוגדנים. בנוסף, בקרב חולים יש מחסור בחלבונים האחראים על שיקום מערכת העצבים.
  • רופאים מעריכים שהכאבים הנוירופתיים נשענים גם על גורמים גנטיים ויש משמעות גם לגורמים נוספים.

סימפטומים, כאבים ופצעים

כאב על רקע נוירופתי בקרב חולי הסוכרת מופיע בדרך כלל מאזור העצבים הסמוכים לשטח הפנים של הגוף – בעור. אצל מרבית החולים הסובלים מהכאבים המוקד יהיה באזור כפות הידיים והרגליים אך לעיתים עם הזמן הכאב הולך ותופס גם שטחים נרחבים יותר.

הכאב עשוי להופיע בצורה של רגישות ניכרת לחום או לקור ולעיתים יתארו החולים תחושות כגון חום שורף, דקירות באזורים נרחבים על גבי העור גם ללא הפעלה של לחץ. הכאב מופיע למשך תקופות זמן ארוכות, ללא הקלה או הפוגה. תחושת הכאב מציקה מאוד ובדרך כלל מביאה עימה ירידה משמעותית במצב הרוח ואיכות חיים כללית נמוכה. נהוג להניח שככל שמחלת הסוכרת ארוכה יותר כך נוטים הכאבים להפוך לקשים ומטרידים יותר.

בקרב אחוז בלתי מבוטל מהחולים, מלווים הכאבים הללו בהתפתחות הדרגתית של פצעים וכיבים. לעיתים, הפצעים הללו יתפתחו לאחר תקופה שבה נדמה כי יש הקלה בכאבים. למעשה, מדובר באובדן תחושה שנובע מהפגיעה העצבית. חוסר מודעות לכך ואי קבלת טיפול עשוי להביא לנזקים בלתי הפיכים עד כדי צורך בקטיעה של כף רגל סוכרתית.

אבחון של כאב נוירופתי

חשוב לאבחן באופן נכון את הכאבים הנוירופתיים ולא פחות חשוב – לשלול סיבות אחרות שיכולות להביא לכאבים כרוניים על רקע אחר. דרך טובה שנחשבת למקובלת באבחון כאבים נוירופתיים על רק מחלת סוכרת היא לבצע בדיקה של תגובה עצבית לגירויים חשמליים ממוקדים. ניתן לבצע בדיקה של הולכה עצבית מסוג EMG.

כיצד ניתן לטפל בכאבים נוירופתיים?

בין היתר ניתן לעשות שימוש בתרופות יעילות נגד כאבים, אך כל זאת רק במקביל לקבלת טיפול מאזן לסוכר. חובה להקפיד על תזונה נכונה ונהוג להמליץ גם על פעילות גופנית על פי עצת הרופא.

יש לשים לב שתרופות רגילות ללא מרשם נגד כאבים תהיינה בדרך כלל בעלות יעלות נמוכה. תרופות יעילות הן כאלה ממשפחת האופיאטים (תרופות על בסיס מורפיום), אך מומלץ להימנע משימוש קבוע שיוצר התמכרות ותופעות לוואי.

ידועה יעילות לתרופות המונעות ספיגה חוזרת של סרוטונין. בנוסף, לחלק מהחולים יכולות לעזור תרופות נגד דיכאון, בשל השפעתם על מנגנונים מוחיים שלוקחים חלק חשוב בהופעת תחושות של כאב. מידע נוסף על כאב נוירופתי

 

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן