פחמימות מומלצות לחולי סוכרת

אם לאחרונה אובחן כי אתה סובל מסוכרת, ודאי יש לך שאלות רבות לגבי אופי ההתנהלות בחיי היום, במיוחד נוכח העובדה שישנן מחלות מטבוליות רבות שעשויות להשפיע על הבריאות שלך, על הרגליים, העצבים ויכולת הראיה. על מנת לחיות עם סוכרת בדרך הנכונה ביותר, חשוב לשלב יחד טיפול תרופתי, פעילות גופנית ושינוי תזונתי שמטרתו ניהול טוב ומאוזן של רמת הגלוקוז בדם.

פחמימות ותזונה בריאה

דעה רווחת היא כי פחמימות משמינות ועל כן הן לא מומלצות לאכילה במקרה של סוכרת, אך ההפך הוא הנכון, למרות שהגוף הופך פחמימות לגלוקוז וגורם לעלייה של רמת הסוכר בדם, פחמימות הינן חלק הכרחי ובריא בתזונה נכונה, ועל כן יש לצרוך אותם בצורה מאוזנת. כאשר מדברים על פחמימות, אגב, אין הכוונה היא לצריכת מאפים ולחמים בלבד, אלא, פחמימות נמצאות במגוון מאכלים, החל מפירות וירקות, וכלה במתוקים וחטיפים.

האינדקס הגליקמי של הפחמימות

לפחמימות מסוימות יש יתרונות בריאותיים יותר מאשר לאחרים. לחם מדגנים מלאים, למשל, עדיף מאשר לחם לבן או מצריכה של ממתקים ושתייה מתוקה, כיוון והלחם המלא מספק ויטמינים, סיבים וחומרים מזינים נוספים.

בכדי לדעת מהו סוג הפחמימות המועדף בהתנהלות נכונה עם מחלת הסוכרת, חשוב להכיר את האינדקס הגליקמי של הפחמימות. אינדקס זה הוא מערכת המדרגת את הפחמימות לפי המהירות בה הם משפיעים על רמת הסוכר בדם. אינדקס זה נקבע לא על פי כמות הפחמימות, אלא על פי איכותם.

פחמימות המדורגות נמוך, עד דרגה 55, כוללות את המוצרים הבאים:

  • דגנים וקטניות: שיבולת שועל, דגנים מעורבים, עדשים, בוטנים, קינואה.
  • פירות וירקות: אשכולית, מרק עגבניות, שעועית מבושלת או טרייה, תפוח, תפוז, בטטה.
  • שונות: שוקולד, חלב ומוצריו.

פחמימות המדורגות בינוני, בין 55 ל-70, כוללות את המוצרים הבאים:

  • דגנים וקטניות: לחם מקמח מלא, ספגטי, אורז.
  • פירות וירקות: תירס מתוק, תפוחי אדמה, בננה, צימוקים.
  • שונות: גלידה, משקאות קלים ומוגזים, דבש.

פחמימות המדורגות גבוה, החל מ-70 ומעלה, כוללות את המאכלים הבאים:

  • דגנים וקטניות: לחם לבן, קורנפלקס, קרקרים מלוחים.
  • פירות וירקות: אבטיח.
  • שונות: סוכר לבן, ריבה, שתייה מתוקה, חטיפים, סוכריות, פופקורן.

אכילה מאוזנת של פחמימות

מומלץ, מלכתחילה, לאכול פחמימות בעלות ערך גליקמי נמוך, כיוון שהן מסייעות לתחושת שובע ושומרות על פעילות האינסולין. אך הכלל הוא, בכל הנוגע לאינדקס הגליקמי, הוא לשלב פריטי מזון שונים באותה ארוחה, אך בצורה מאוזנת. כך למשל, מומלץ כארוחת בוקר לאכול יוגורט וגרנולה, דייסת שיבולת שועל עם קינמון ותפוחים, ביצה מבושלת וגבינה.

כארוחת צהריים, ניתן לשלב סלט עם חזה עוף ומלון לקינוח, אורז עם חומוס ואגוזים, חזה הודו צלוי וסלט, דג טונה ולחם שיפון, המבורגר תוצרת בית וסלט. ארוחת ערב יכולה לכלול מוקפץ עם ירקות, פסטה ברוטב עגבניות, דג סלומון וירקות בגריל, פיצה ביתית וסלט.

כללים נוספים עליהם כדאי להקפיד

צריכת סיבים חשובה לתחושת השובע והיא מסייעת למערכת העיכול לתפקד כראוי. סיבים נמצאים בדגנים המלאים ובמרבית הפירות והירקות. מזונות עתירי סוכר הינם לרוב ללא סיבים, והן בעלות ערך תזונתי נמוך. צריכה של מזונות עתירי סוכר עשויה לגרום להשמנת יתר ולעליית רמת הסוכר בדם.

יחד עם זאת, גם כאשר צורכים מזונות עתירים בסיבים, או בעלי ערך גליקמי נמוך, ישנם מספר גורמים אשר מוטב להתייחס אליהם כמו, משך הבישול של המוצר וזמן האחסון שלו. למשל, פסטה שמבושלת אל-דנטה (חצי בישול), הינה בעלת ערך גליקמי נמוך יותר מאשר פסטה המבושלת זמן רב, כך גם לגבי אורז, תפוחי אדמה ובישול ממושך של פירות וירקות אחרים.

ליווי איש מקצוע

מכיוון שכל אדם מגיב באופן שונה לפחמימות, חשוב לבצע ספירה שלהן בכל ארוחה ולמדוד את רמת הסוכר לפני ואחרי האוכל. בדיקה זו תסייע בבדיקה האם צריכת הפחמימות הנוכחית הינה אופטימאלית. מומלץ במקביל לעבוד עם איש מקצוע המתמחה בסוכרת, זאת על מנת להרכיב תפריט מאוזן התואם את קצב חילוף החומרים בגוף ואת רמת הסוכר בדם.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן