סוכרת ולחץ דם – מה הקשר?

סוכרת ולחץ דם הן שתי מחלות נפוצות ביותר, אשר נוטות ללכת ביחד ואנשים רבים סובלים משתיהן. שילוב המחלות הוא לרוב שילוב קטלני, אשר מגביר את הסיכון למגוון מצבים רפואיים, כמו התקף לב, שבץ ואי ספיקת כליות, ולכן רוב האנשים מקבלים טיפול כנגד המחלות האלה.

גם סוכרת וגם יתר לחץ דם הם מצבים שאינם גורמים לתסמינים בשלבים המוקדמים שלהם, כלומר כל עוד מדובר בסוכרת קלה או ברמה סבירה של יתר לחץ דם ניתן לדעת עליהם רק על ידי בדיקות דם. ולכן, חשוב מאוד לבצע בדיקות סקר תקופתיות על מנת לאבחן את המצב בזמן ולטפל בו, כדי למנוע התפתחות סיבוכים מסכני חיים.

מהו לחץ דם?

לחץ דם הוא הלחץ שזרם הדם מפעיל על דופן כלי הדם, ונמדד באמצעות מכשיר למדידת לחץ דם. לחץ הדם התקין והמומלץ לכל האוכלוסייה הוא 120/80, וכאשר הוא גבוה מדי (סביב 140/90) רוב הרופאים ימליצו על טיפול תרופתי.

כאשר לחץ הדם גבוה, הוא גורם לנזקים שונים ובעיקר לפגיעה בכלי דם ובתפקוד הלב, ועל כן מגביר את הסיכון להתקף לב ושבץ מוחי. קיימים גורמים רבים המשפיעים על לחץ הדם, כמו תזונה רווית נתרן, חוסר פעילות גופנית, השמנה והשפעה של גורמים פיזיולוגיים נוספים, אך לא תמיד ניתן למצוא סיבה לכך ולכן רוב הרופאים ממליצים על בדיקת לחץ דם אחת לתקופה בהתאם לגיל.

מהי סוכרת?

סוכרת היא מחלה נפוצה ביותר, בה רמת הסוכר בדם גבוהה מהנורמה, אשר יכולה לגרום לסיבוכים שונים בטווח הארוך. מחלת הסוכרת לרוב אינה גורמת לתסמינים משמעותיים, אך מגדילה את הסיכון למחלות כמו התקף לב ושבץ, ולפגיעה בעיניים, בכליות ובמערכת העצבים ההיקפית.

אבחון של מחלת הסוכרת מתבצע על ידי שתי בדיקות עיקריות: רמת סוכר בדם בצום ורמת ההמוגלובין המסוכרר A1C. שתי הבדיקות האלה מומלצות על ידי רוב רופאי המשפחה כבדיקות סקר תקופתיות למחלת הסוכרת, ועל פיהן ניתן להחליט האם להתחיל טיפול. קיים קשר חשוב בין סוכרת והשמנה, והטיפול במחלה מתבסס על ירידה במשקל, פעילות גופנית ובשלבים מתקדמים יותר שימוש בתרופות ובאינסולין.

שתי המחלות מגבירות את הסיכון להופעת מחלות קשות אחרות

חשוב להבין ששתי המחלות לרוב אינן גורמות לתסמינים משמעותיים אך הן מגבירות את הסיכון להתפתחות מחלות מסכנות חיים. השילוב של סוכרת ויתר לחץ דם גורם בעיקר למחלות כלי דם כמו התקפי לב ושבץ מוחי, וגם יכול להתבטא בפגיעה כלייתית קשה.

הסיכון עולה עוד יותר כאשר קיימים גורמי סיכון נוספים, כמו השמנת יתר, עודף כולסטרול בדם, עישון וחוסר פעילות גופנית. אין ספק שקיימת חשיבות גדולה לאבחנת המצבים על ידי בדיקות תקופתיות מתאימות וטיפול בהם, ועל כל אדם להיות אחראי להיבדק למחלות האלה בזמן.

גורמים המשפיעים על סוכרת ויתר לחץ דם

קיימים מספר גורמים המשפיעים על סוכרת ויתר לחץ דם:

  • היסטוריה משפחתית – אחד הגורמים החשובים והמשמעותיים להתפתחות של סוכרת ויתר לחץ דם הוא ההיסטוריה המשפחתית, ואדם אשר במשפחתו סובלים מהמחלות האלה נמצא בסיכון מוגבר להן, וצריך להישמר ולהיבדק יותר.
  • השמנה – קיים קשר ישיר בין השמנה ובין עליה בלחץ הדם ובסוכרת, וירידה במשקל מסייעת לרוב לשני המצבים.
  • חוסר פעילות גופנית – אחד הגורמים המשמעותיים המשפיעים על רמת הסוכר בדם ועל זרימת הדם בכלים הוא הפעילות הגופנית, אשר מסייעת להפחתת הסיכון לסוכרת ולהורדת לחץ הדם בצורה טובה.
  • תזונה לא בריאה – אנשים אשר אוכלים בצורה לא נכונה ולא בריאה נוטים לפתח יותר מחלות כמו סוכרת ויתר לחץ דם. מדובר על תזונה עתירת קלוריות, הכוללת כמות גדולה של סוכר ושומן אשר ללא ספק פוגעת ותורמת להתפתחות המחלות.

בשורה התחתונה, על מנת לשמור על הבריאות ולהימנע מסיבוכים, חשוב מאוד להקפיד לצמצם ככל שניתן את גורמי הסיכון השונים ולהקפיד על בריאות תקינה ומעקב תקופתי, ולשמירה על לחץ דם תקין ועל רמת סוכר בדם סבירה.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן