סוכרת בגיל הזהב

סוכרת היא מחלה פרוגרסיבית. לרוב, נזקי המחלה מצטברים ומופיעים לאחר שנים ממושכות של המחלה. לא ניתן למנוע לחלוטין את נזקי הסוכרת, גם בטיפול קפדני ומסור. נזקי הסוכרת מתרבים בגיל המבוגר, כאשר הקשיש "צבר" שנים רבות של סוכרת, עם פגיעה משמעותית באיברים שונים.

האיברים הנפגעים בצורה הדרמטית ביותר בסוכרת הן הכליות, רשתית העין, כלי דם קטנים בסמיכות לעצבים וכלי הדם המובילים דם למוח וללב. לכן, קשישים החולים בסוכרת מתדדרים לעיתים לא רחוקות לאי ספיקת כליות כרונית (סוכרת כלייתית), יכולים לאבד את ראייתם ולסבול משבץ מוחי ומהתקפי לב.

קשיים בטיפול תרופתי בקשישים

קשישים רבים סובלים ממחלות כרוניות רבות. עם העלייה בגיל, עולה גם מספר המחלות שמהם סובל הקשיש, וכתוצאה מכך מתרבות גם התרופות שאותן הוא נוטל. קשישים רבים לוקחים חמש תרופות שונות מדי יום, וקשישים שנוטלים עשר תרופות ומעלה מהווים פלח ניכר מהאוכלוסיה בגיל המבוגר, המתמודדים עם סוכרת.

מחלת הסוכרת היא תרומה ניכרת למצב זה, המכונה “poly-pharmacy”. עם ההתקדמות בסוכרת במהלך השנים, היעילות של התרופות פוחתת בהדרגה, בעיקר משום שהתפקוד של הלבלב ויכולת הפרשת האינסולין מתדרדרים לאורך השנים. לעיתים קרובות אין מנוס ממעבר לזריקות אינסולין.

השימוש בתרופות מרובות ושונות יכול להיות הרה אסון. אינטראקציות בין תרופתיות יכולות לשנות את המינון האפקטיבי של התרופה, ולגרום לתופעות לוואי שונות שלא תמיד ניתנות לחיזוי מראש. לכן, הטיפול התרופתי בקשישים חולי סוכרת מסובך, ודורש הכרה פרמקולוגית טובה של הטיפולים האחרים שמקבל החולה, וההשפעה ההדדית בין התרופות השונות.

בעיה נוספת הכרוכה בטיפול בסוכרת בקשישים נוגעת להיעדר מחקרים מתאימים הנוגעים לטיפול בסוכרת בגיל המבוגר. הפעילות הפיזיולוגית בגוף משתנה עם הגיל, ולכן אין ערבות כלל וכלל שטיפול בסוכרת המתאים לחולה בן 40 יתאים לחולה בן 90.

עם זאת, רובם הגדול של המחקרים שבדקו ובודקים טיפול תרופתי בסוכרת (ובמחלות רבות אחרות) נערך בקרב חולים צעירים באופן יחסי, ללא מחלות רקע נוספות. ייתכן מאוד שההמלצות הרפואיות שנבעו ממחקרים אלו ומנחות את הרופאים בעבודתם היום יומית אינן מספקות בנוגע לטיפול בקשישים. לאחרונה, מחקרים שונים מנסים לגשר על הפער המדובר, ולבחון טיפולים שונים בסוכרת גם בגיל המבוגר.

היבטים מיוחדים בטיפול בסוכרת בקשישים

קיימים מספר הבדלים הנוגעים לטיפול בסוכרת בקשישים, לעומת טיפול בסוכרת בחולים צעירים יותר. ראשית, יש מקום לתשומת לב מרובה ביותר ביחס לתופעות הלוואי של הטיפול התרופתי, ובעיקר היפוגליקמיה.

היפוגליקמיה הוא מצב שבו יורדת רמת הסוכר בדם אל מתחת לערכים הנורמלים. מצבי היפוגליקמיה מלווים בדפיקות לב מואצות, בלבול, הזעה, אובדן הכרה, ועוד. אירועי היפוגליקמיה מסוכנים במיוחד לקשישים. מחקרים רבים הראו שאירועי היפוגליקמיה מביאים לתמותה ותחלואה מוגברת בקשישים, לכן הטיפול התרופתי בסוכרת בקשישים הוא לרוב אגרסיבי פחות מהטיפול בחולים צעירים יותר.

נהוג למדוד את רמת האיזון הסוכרתית ארוכת הטווח באמצעות בדיקת המוגלובין מסוכרר HBa1C. בעוד שבחולים סוכרת צעירים ערך המטרה הוא לרוב 7 מ"ג% ואפילו פחות מכך, אצל קשישים מקובל להשתמש בערך מטרה של 8 מ"ג%, כדי להימנע מטיפול אגרסיבי והיפוגליקמיה לעיתים מזומנות.

חשוב להכיר גם סיבות נוספות לכשל טיפולי בסוכרת בקרב קשישים. קשישים רבים מתקשים ליטול תרופות מטעמים מגוונים. קשיים כלכליים, פגיעה בראייה, חוסר ניידות, וסיבות נוספות לא מאפשרים לקשיש ליטול באופן הולם את הטיפול שהומלץ לו על ידי הרופא. במקרים כאלו יש להעריך את הקשיש הערכה גריאטרית מקיפה כדי לבחון את הבעיות מהם הוא סובל, והשפעתן על מחלת הסוכרת והטיפול בה.

קשישים החולים בסוכרת זקוקים לתשומת לב מתאימה הנוגעת לעצות נכונות ביחס לאורך חיים בריא (פעילות גופנית המתאימה ליכולת הקשיש, תזונה בריאה ומספקת). החיים בגיל המבוגר מספקים בעיות חדשות, וכדאי לבחון את מחלת הסוכרת בהקשר רחב יותר של בעיות בריאותיות, פסיכולוגיות וסוציאליות בגיל המבוגר.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן