האם חולי סוכרת חייבים להתחסן נגד שפעת?

בכל שנה פונים אנשים רבים לקבל חיסון נגד שפעת ולחסוך לעצמם את המחלה הנפוצה כל כך בעונת החורף. בשונה מרוב החיסונים שניתנים כנגד מחלות עם סיכון גבוה כמו שיתוק ילדים וטטנוס, שפעת איננה נחשבת למסוכנת בדרך כלל. אך אצל חולי סוכרת המצב שונה: הם נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סיבוכים כתוצאה מהשפעת ולכן החיסון חשוב עבורם.

נגיפי השפעת עוברים שינויים באופן תדיר ולכן הגוף אינו מתחסן נגדם באופן טבעי. החיסון נגד שפעת עובר שינויים כל שנה והוא מבוסס על שימוש בזנים ספציפיים הצפויים בסבירות גבוהה לגרום לרוב מקרי השפעת באותה שנה. חיסון זה אינו חלק מחיסוני השגרה והוא ניתן בחינם בקופות החולים לכל מי שחפץ בכך. מערכת הבריאות ממליצה על החיסון במיוחד לילדים, קשישים, נשים הרות ולחולים במחלות כרוניות. יש לציין שבכל שנה צריך להתחסן מחדש נגד שפעת.

כיצד השפעת משפיעה על חולי סוכרת?

בדומה לכל חולי השפעת, חולי הסוכרת סובלים מתסמינים כמו חום גבוה, כאב ראש, כאב גרון, הצטננות וחולשה. ההבדל הוא שאצלם התסמינים עשויים להיות חמורים יותר ולהימשך זמן רב יותר. הדבר נכון לגבי חולי הסוכרת משני הסוגים – סוכרת סוג 1 וסוכרת מבוגרים – סוג 2. אך זו לא הבעיה העיקרית של חולי הסוכרת עם השפעת: הסיכון להתפתחות סיבוכים כתוצאה מהשפעת גבוה יותר אצל סוכרתיים.

בין הסיבוכים שעלולים להתפתח:

  • חוסר איזון ברמות הסוכר בדם – חולי סוכרת סובלים בדרך כלל מרמות גבוהות של סוכר בדם. כדי לטפל בכך הם נוטלים תרופות שונות כגון אינסולין ומקפידים על תפריט דל סוכר. כאשר אדם סוכרתי חולה בשפעת רמת הסוכר בגופו עלולה לעלות מעבר לנורמה בעקבות סטרס. מצב זה פוגע בתפקודה של מערכת החיסון ומצריך טיפול תרופתי להורדת לחץ הדם, כמו מתן אינסולין. חולים המשתמשים דרך קבע באינסולין ייאלצו להעלות את המינון במקרה זה.
  • דלקת ריאות – התפתחות של דלקת ריאות חיידקית נפוצה יותר אצל חולי סוכרת הלוקים בשפעת מאשר אנשים רגילים.
  • התייבשות – מחקרים מראים שחולי שפעת הסובלים מסוכרת נוטים יותר לסבול מהתייבשות. זהו מצב מסוכן המצריך אשפוז ועירוי נוזלים. בנוסף, ההתייבשות כשלעצמה גורמת לחוסר איזון ברמות הסוכר.
  • חמצת קטוטית סוכרתית – זהו מצב שבו אין כלל אינסולין בגוף, מה שעלול לגרום להרס תאים בגוף. הסיכון למצב זה עולה במקרה של מחלות כמו שפעת.

חשוב לדעת שסיבוכים של שפעת עלולים להוביל למוות, והנתונים מראים ששיעור המוות כתוצאה מזיהומים גבוה פי שלוש אצל חולי סוכרת בהשוואה לשאר האוכלוסייה. מסיבות אלה חשוב למנוע התפתחות של זיהומים בקרב חולי סוכרת ובכלל זה למנוע את זיהום השפעת על ידי מתן חיסון מדי שנה.

האם כל חולי הסוכרת צריכים להתחסן נגד שפעת?

באופן כללי, מומלץ לכל חולי הסוכרת להתחסן נגד שפעת. זאת במיוחד לאור העובדה שאצל חולי הסוכרת שכיחותן של מחלות זיהומיות גבוהה יותר ולכן יש להם סיכוי רב יותר להידבק בשפעת. חשיבות החיסון עולה אצל חולים עם סיבוכים של המחלה כמו מחלות בכלי הדם, שאצלם סיבוכים של השפעת נפוצים יותר והתסמינים קשים יותר. החיסון נגד שפעת נמצא יעיל אצל חולי סוכרת כיוון שמערכת החיסון מגיבה אצלם בצורה טובה לחיסון.

כאשר אדם סוכרתי חולה בשפעת, בין אם לא התחסן או שקיבל חיסון מאוחר מדי, עליו להקפיד בנוסף להנחיות הכלליות של מנוחה ושתייה מרובה גם על בדיקות תכופות יותר של רמת הסוכר בדמו.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן