Site icon המרכז לאבחון וטיפול בסוכרת

האם חולי סוכרת חייבים להתחסן נגד שפעת?

בכל שנה פונים אנשים רבים לקבל חיסון נגד שפעת ולחסוך לעצמם את המחלה הנפוצה כל כך בעונת החורף. בשונה מרוב החיסונים שניתנים כנגד מחלות עם סיכון גבוה כמו שיתוק ילדים וטטנוס, שפעת איננה נחשבת למסוכנת בדרך כלל. אך אצל חולי סוכרת המצב שונה: הם נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סיבוכים כתוצאה מהשפעת ולכן החיסון חשוב עבורם.

נגיפי השפעת עוברים שינויים באופן תדיר ולכן הגוף אינו מתחסן נגדם באופן טבעי. החיסון נגד שפעת עובר שינויים כל שנה והוא מבוסס על שימוש בזנים ספציפיים הצפויים בסבירות גבוהה לגרום לרוב מקרי השפעת באותה שנה. חיסון זה אינו חלק מחיסוני השגרה והוא ניתן בחינם בקופות החולים לכל מי שחפץ בכך. מערכת הבריאות ממליצה על החיסון במיוחד לילדים, קשישים, נשים הרות ולחולים במחלות כרוניות. יש לציין שבכל שנה צריך להתחסן מחדש נגד שפעת.

כיצד השפעת משפיעה על חולי סוכרת?

בדומה לכל חולי השפעת, חולי הסוכרת סובלים מתסמינים כמו חום גבוה, כאב ראש, כאב גרון, הצטננות וחולשה. ההבדל הוא שאצלם התסמינים עשויים להיות חמורים יותר ולהימשך זמן רב יותר. הדבר נכון לגבי חולי הסוכרת משני הסוגים – סוכרת סוג 1 וסוכרת מבוגרים – סוג 2. אך זו לא הבעיה העיקרית של חולי הסוכרת עם השפעת: הסיכון להתפתחות סיבוכים כתוצאה מהשפעת גבוה יותר אצל סוכרתיים.

בין הסיבוכים שעלולים להתפתח:

חשוב לדעת שסיבוכים של שפעת עלולים להוביל למוות, והנתונים מראים ששיעור המוות כתוצאה מזיהומים גבוה פי שלוש אצל חולי סוכרת בהשוואה לשאר האוכלוסייה. מסיבות אלה חשוב למנוע התפתחות של זיהומים בקרב חולי סוכרת ובכלל זה למנוע את זיהום השפעת על ידי מתן חיסון מדי שנה.

האם כל חולי הסוכרת צריכים להתחסן נגד שפעת?

באופן כללי, מומלץ לכל חולי הסוכרת להתחסן נגד שפעת. זאת במיוחד לאור העובדה שאצל חולי הסוכרת שכיחותן של מחלות זיהומיות גבוהה יותר ולכן יש להם סיכוי רב יותר להידבק בשפעת. חשיבות החיסון עולה אצל חולים עם סיבוכים של המחלה כמו מחלות בכלי הדם, שאצלם סיבוכים של השפעת נפוצים יותר והתסמינים קשים יותר. החיסון נגד שפעת נמצא יעיל אצל חולי סוכרת כיוון שמערכת החיסון מגיבה אצלם בצורה טובה לחיסון.

כאשר אדם סוכרתי חולה בשפעת, בין אם לא התחסן או שקיבל חיסון מאוחר מדי, עליו להקפיד בנוסף להנחיות הכלליות של מנוחה ושתייה מרובה גם על בדיקות תכופות יותר של רמת הסוכר בדמו.

Exit mobile version