בטיחות של טיפול במטפורמין

בטיחות המטפורמיןאחת התרופות הפופלריות והשימושיות ביותר בטיפול בסוכרת מסוג 2 היא המטפורמין (Metformin). תרופה זו ניתנת כקו ראשון לכמעט כל חולי הסוכרת. התרופה יעילה בהפחתת רמות ההמוגלובין המסוכרז (HbA1c), המשמש כמדד לרמות גלוקוז בטווח הארוך. הוכח שתרופה זו משפרת מאוד את איזון הגלוקוז בחולים, ואף יש לה תופעות נוספות המיטביות עימם – היא בין התרופות היחידות לסוכרת שנקשרו דווקא לירידה במשקל, ולא לעלייה במשקל. מכיוון שמשקל עודף הוא אחד הכוחות המניעים את התפתחות הסוכרת מסוג 2, יש בכך רווח משמעותי לחולה.

התרופה צברה הצלחה כה ניכרת, עד כי כמה מוסדות רפואיים שקלו להמליץ לתת אותה גם לחולים שאינם סובלים מסוכרת ממש, אלא חולים במצב טרום – סוכרתי בלבד. בישראל נמכרת התרופה תחת השם המסחרי גלוקופאג' (Glucopahge). קיימות גם פורמולות המשלבות בכדור אחד מטפורמין ותרופות אחרות כנגד סוכרת, ולעיתים נעזרים בה גם בחולים שכבר מקבלים טיפול בזריקות אינסולין.

תופעות לוואי של מטפורמין

אחד מהיתרונות הגדולים של מטפורמין הוא הבטיחות היחסית שלה. למרות זאת, מספר המלצות רפואיות התייחסו לסיכון של התרופה ביחס למספר מחלות רקע נפוצות. בדרך כלל מקובל שמטפורמין איננה מומלצת לחולים עם אי ספיקת לב, בגלל הסכנה להחמרה במצבם. בנוסף, חולים עם אי ספיקת כליות בדרגה מתקדמת אינם יכולים ליטול מטפורמין. מכיוון שסוכרת קשורה לעיתים קרובות לאי ספיקה כלייתית, וגם לאירועי לב שעלולים להביא לאי ספיקת לב, הרי שיש בכך מגלות משמעותיות על מתן התרופה לחולים.

מלבד זאת, דווח שמטפרומין עלולה לגרום לחמצת לקטית (Lactic acidosis), אם כי לא ברור מה באמת השכיחות של תופעת לוואי זו.

בטיחות של הטיפול במטפורמין

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי British Medical Journal – BMJ ניסה לסקור על סמך בסיס נתונים נרחב את הבטיחות של השימוש במטפורמין בחולים. במחקר נכללו מעל 51,000 חולים, גברים ונשים כאחד, שהיו רשומים תחת מאגרי המידע הלאומיים בשבדיה (ולכן היה ניתן לעקוב אחר התיעוד הרפואי שלהם בקלות יתרה). החולים כולם טופלו בטיפול תרופתי כנגד סוכרת.

כל החולים הוערכו לאורך מעקב בן כמה שנים בהקשר לנוכחותם של מספר מחלות: מחלות לב וכלי דם, תמותה מכל סיבה שהיא, הופעת חמצת או זיהום חריף ומשמעותי. תופעות לוואי אלו נבחנו בהקשר של הטיפול התרופתי שקיבלו החולים, תוך ניתוח סטטיסטי של הנתונים. כל הפך מחקר זה למחקר השוואתי מורחב בין תרופות שונות לסוכרת, וגם אינסולין.

תוצאות המחקר הצביעו באופן חד שמשמעי שטיפול במטפורמין בטוח כמו טיפול בכל תרופה פומית אחרת לסוכרת, ואולי אפילו בטוח יותר. בהשוואה לכל התרופות האחרות לסוכרת (מלבד אינסולין), הטיפול במטפורמין לא הראה שכיחות מוגברת של אירועי לב ומחלות כלי דם, והראה שיעור מופחת באופן משמעותי של תמותה מכל סיבה שהיא – הסיכון לתמותה עמד על 13% יותר בחולים שקיבלו תרופות אחרות לעומת מטפורמין. התוצאות היו עוד יותר חד משמעיות בהשוואה לאינסולין – הפחתה של 18% בסיכון למחלות לב וכלי דם, ושל 34% בתמותה מכל סיבה שהיא.

בנוסף, לא נמצאה עדות לסיכון מוגבר לחמצת קשה או זיהום משמעותי עם טיפול במטפורמין, גם בחולים שהראו תפקוד כלייתי מופחת (אך לא בחולים שהתפקוד הכלייתי שלהם עמד על סיפה של אי ספיקת כליות כרונית מתקדמת).

החוקרים מסכמים, שמחקר זה מוכיח שמטפרומין בטוחה לכל הפחות כמו שאר התרופות כנגד הסוכרת, אם לא יותר מכך. נראה שתרופה זו תמשיך להיות אבן פינה בטיפול בחולים רבים עם סוכרת מסוג 2, במטרה לאזן את רמות הגלוקוז, למנוע פגיעה באיברי מטרה נוספים – ולשפר את איכות החיים ואורך החיים של החולים.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן