תזונה ים תיכונית לחולים בסוכרת

תזונה ים תיכונית לחולים בסוכרתהתזונה הים תיכונית נחקרה רבות בהקשרים רבים, כשבעיקר נקשר שמה כבעלת יכולת להפחית את הסיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם. בנוסף לכך, נמצא במספר מחקרים שתזונה ים תיכונית הינה בעלת אפקט מגן מפני מחלת הסוכרת, כלומר שהינה בעלת יכולת להפחית את הסיכוי לחלות בסוכרת (סוג 2).

אם לא די בכך, הרי שנמצא במספר מחקרים כי תזונה ים תיכונית משפרת את מדדי הגלוקוז ומספר מדדים אנטרופומטריים ואף מביאה לשיפור של פרופיל השומנים בדמם של חולי סוכרת. במאמר שלפניכם נפרט ראשית אודות התזונה הים תיכונית על קצה המזלג ולאחר מכן נפרט אודות הידע שהצטבר עד כה בנוגע ליתרונות של התזונה הים תיכונית עבור חולי הסוכרת.

העקרונות של התזונה הים תיכונית

ההשפעה של התזונה הים תיכונית על מגוון מדדים בריאותיים נחקרת כבר למעלה מחמישה עשורים. תזונה זו נצרכת באופן מסורתי בקרוב לעשרים מדינות הגובלות בים התיכון, כשבין היתר מדובר על התזונה המאפיינת את ישראל, מרוקו, סוריה, תוניס, יוון, טורקיה, מצריים, אלג'יריה, כרתים, מלטה, איטליה, ספרד ועוד.

אמנם האופי של התזונה הים תיכונית אינו אחיד בין העמים היושבים באגן הים התיכון, אך העקרונות של התזונה משותפים לכולם. להלן העקרונות המרכזיים של התזונה הים תיכונית:

  • צריכה יומית של 2-3 מנות ירק, ארבע עד שש מנות פרי, דגנים מלאים, מנה אחת עד שתי מנות של מוצרי חלב נטולי שומן או דלי שומן, צריכה נמוכה של חלב ניגר ועדיפות לצריכה של גבינות ויוגורט.
  • צריכה שבועית של ארבע עד חמש מנות תפוחי אדמה, 4-5 מנות דגים, למעלה מארבע מנות קטניות, אגוזים, זיתים וזרעים, צריכה מועטה הנעה בין מנה אחת לשלוש מנות לכל היותר מדי שבוע של ביצים, ממתקים ועוף.
  • צריכה של ארבע עד חמש מנות בשר אדום בחודש בלבד.
  • צריכה מתונה של יין אדום ברמה של בין כוס אחת לשתיים הנצרכות עם הארוחה בדרך כלל.
  • בין שלושים לארבעים אחוז מהקלוריות בתזונה הים תיכונית מגיעים משומן, אך בניגוד לתזונה המערבית, היחס בין חומצות השומן החד בלתי רוויות לבין חומצות השומן הרוויות גבוה ועומד על יותר מ- 2. כמו כן, מאחר ושמן זית הוא המקור המרכזי לשומן בתפריט, הרי שהתפריט עשיר באופן יחסי בפיטוסטרולים ובחומצה אולאית.
  • התזונה הים תיכונית עשירה במיוחד בחומצות שומן אומגה 3 והיחס בין אומגה 3 ל-6 עומד על 1:1 עד 1:2.
  • כמות הסיבים בתזונה גבוהה במיוחד ועומדת על 41-60 גרם ליום, קרוב לפי 2 בהשוואה לתפריט המערבי.
  • התזונה מבוססת על מזונות טריים, עונתיים ומקומיים, שלא עוברים עיבוד תעשייתי. עובדה זו מבטיחה שהמזונות יכילו שיעור גבוה של אנטיאוקסידנטים.

השפעת התזונה הים תיכונית על מהלך סוכרת סוג 2

במחקר שבוצע באיטליה שבו השתתפו 215 נבדקים שאובחנו כחולי סוכרת סוג 2, חולקו המשתתפים לשתי קבוצות באופן רנדומלי. המשתתפים בקבוצה א' צרכו תזונה ים תיכונית החל מקבלת האבחנה והמשתתפים בקבוצה ב' צרכו תזונה דלת שומן החל מקבלת האבחנה. להלן הממצאים המרתקים שעלו מהמחקר:

  • בקבוצה א' חמישה עשר מהמשתתפים נהנו מהפוגה מלאה או חלקית במהלך השנה הראשונה. בקבוצה ב' לעומת זאת, רק ארבעה אחוז מהמשתתפים נהנו מהפוגה מלאה או חלקית במהלך השנה הראשונה.
  • בקבוצה א' חמישה אחוז נהנו מהפוגה מלאה או חלקית במהלך השנה השישית למחקר ואילו בקבוצה ב' אף לא אחד מהמשתתפים נהנה מהפוגה במהלך השנה השישית למחקר.
  • כבר במהלך השנה השישית כל המשתתפים בקבוצה ב' נזקקו לטיפול תרופתי. בקבוצה א' רק לאחר שמונה שנות מחקר נזקקו כל המשתתפים לטיפול תרופתי.
  • באופן עקבי רמות ההמוגלובין A1C בדמם של המשתתפים בקבוצה א' היו נמוכות יותר מרמות ההמוגלובין המסוכרר בדמם של המשתתפים בקבוצה ב'.

מדוע מדובר על תזונה המתאימה במיוחד עבור חולי סוכרת?

התזונה הים תיכונית משפיעה על מצבם של חולי הסוכרת במגוון מנגנונים. להלן כמה מהם על קצה המזלג:

  • הפוליפנולים והאלכוהול שביין האדום משפרים את הסטרס החמצוני המהווה את מנת חלקם של חולי הסוכרת ומגבירים את הרגישות לאינסולין. הדבר נכון גם בנוגע לשיעור הגבוה של נוגדי החמצון בתזונה זו בכלליות.
  • התזונה הים תיכונית מסייעת לשמירה על משקל תקין וכן מסייעת לירידה במשקל בקרב אלו הסובלים מעודף משקל והשמנה.
  • הכמות הגבוהה של הסיבים התזונתיים בתזונה הים תיכונית מסייעת להפחית את כמות הכולסטרול הנספגת מהמזון ומסייעת להאטת קצב ספיגת הגלוקוז לדם.
  • באופן כללי, הקפדה על תזונה ים תיכונית מסייעת להאטת התקדמות המחלה ומעכבת את הופעת הסיבוכים של הסוכרת.

ראו גם:

טיפים לבישול בריא לחולי סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן