מה הסכנות של שתיית אלכוהול בחולי סוכרת?

מה הסכנות של שתיית אלכוהול בחולי סוכרת?אנשים החולים בסוכרת צריכים לנקוט משנה זהירות כאשר הם צורכים מזונות או משקאות שונים. מומלץ להימנע ממאכלים מתוקים ועתירי סוכר, כאלה שעלולים להעלות את רמת הסוכר בדם ולהביא להחמרה במצבם הבריאותי.

מלבד צריכת גלוקוז וסוכרים, על הסוכרתיים להיזהר גם כאשר הם מעוניינים לצרוך אלכוהול. צריכה של אלכוהול עלולה להביא לפגיעה בריאותית. אך האם יש צורך להימנע לחלוטין מאלכוהול? מסתבר שניתן לצרוך אלכוהול, אך לעשות זאת בזהירות, במתינות ובאחריות.

אלכוהול ופחמימות

משקאות אלכוהוליים בחלקם הגדול לא מכילים סוכר. עם זאת, משקאות מסוימים עלולים להכיל רמות בלתי מבוטלות של סוכר. כאלה הם למשל קוטלים למיניהם או יינות קינוח מתוקים. כאשר צורכים יינות או משקאות אלכוהוליים אחרים, יש להתחשב בצריכת הפחמימות והסוכרים. בבירה, יש לזכור, כמות פחמימות גבוהה למדי ולעומת זאת – במשקאות כמו וודקה או וויסקי, למרות היותם בעלי ערך קלורי בלתי מבוטל, לא קיימת תכולת פחמימות משמעותית.

עבור אנשים סוכרתיים, חשוב כמובן להתייעץ עם דיאטנית מומחית ועם רופא, כדי להבין מהי בדיוק צריכת האלכוהול שתהיה בטוחה עבורם. ככלל, לא מומלץ לשתות יותר מכוס משקה אחת ביום, מקסימום שתיים. בנוסף, יש להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול במידה והסוכרת מאופיינת במצב לא מאוזן.

אלכוהול והיפוגליקמיה

מהן הסכנות של שתייה מופרזת בקרב אנשים החולים בסוכרת? האם יש כאלה שכדאי להם להימנע לחלוטין מאלכוהול גם כאשר הסוכרת מאוזנת? רופאים מזהירים שיש להימנע מאלכוהול באופן מוחלט כאשר חולה הסוכרת סובל גם מיתר שומנים בדם (טריגליצרידים). למרות שאלכוהול איננו מהווה שומן בפני עצמו, הרי שאחת ההשפעות הכרוכות בשתיית אלכוהול היא העלאה ברמת השומנים בדם.

השפעה נוספת של שתיית אלכוהול – שינוי ברמה של הסוכר בדם. שתיית אלכוהול, בפרט באופן מוגזם, מביאה להורדה בכמות הגלוקוז שמשתחרר באופן טבעי מהכבד לזרם הדם. עבור הסוכרתי, מצב כזה יכול בקלות להידרדר ולהגיע לכדי היפוגליקמיה.

אם הרופא הזהיר מפני צריכת אלכוהול והמליץ להימנע – כדאי להקשיב להנחיה זו. במידה והרופא מתיר לצרוך אלכוהול במתינות, יש לשתות כוסית אחת ולעשות זאת בחוכמה. מהי משמעות הדבר? יש לשתות אך ורק תוך כדי או מיד לאחר הארוחה. חשוב שבארוחה תהיה תכולה מסוימת של פחמימות, כך שיפחת הסיכון להיפוגליקמיה.

המלצה נוספת שיכולה למנוע התקף קשה של היפוגליקמיה היא להימנע משתיה סמוך לשעת השינה. בשל החשש מירידה ברמת הגלוקוז באופן קיצוני לאחר שנרדמים. ככלל, יש להימנע משתיית אלכוהול לפחות כשעה לפני שהולכים לישון. יכולתו של הכבד לנטרל את האלכוהול אמנם אינדיבידואלית, אולם בתוך כשעה לערך מצליח הכבד לנטרל את ההשפעה של מנת משקה אחת – כוסית יין. נטרול ההשפעה מפחית משמעותית את הסיכון להיפוגליקמיה, אולם פינוי האלכוהול באופן מלא עשוי לארוך גם מספר ניכר של שעות.

שכרות? זהירות!

עבור סוכרתיים, קיים סיכון גבוה במיוחד במידה ומגיעים למצב של שכרות. הבעייתיות תתרחש כאשר מגיעים למצב שבו מתקשים לשמור על מיקוד ומודעות לגבי תחושת גוף. כל סוכרתי לומד היטב להכיר את התחושה המלווה היפוגליקמיה. במצב זה, כידוע, יש למהר ולצרוך חטיף מתוק או לשתות שתייה מתוקה. כאשר מתקיימת תחושת הניתוק שנובעת משתייה מרובה, קל לפספס את האיתות של הגוף לכך שנדרשת מנת סוכר באופן מידי. זה עשוי להביא להתקף היפוגליקמיה חמור.

לסיכום, אלכוהול עלול להביא לעליה ברמת השומנים בדם וכן היפוגליקמיה. יש להימנע מצריכת אלכוהול מוגזמת ובפרט – סמוך לשינה. מומלץ לצרוך מעט אלכוהול ורק בזמן הארוחה או מיד לאחריה.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן