מהי סוכרת הריון?

 

מהי סוכרת הריון?סוכרת היריון היא מחלה שפוגעת בשלושה אחוז מהנשים ההרות. מחלה זו מתפתחת בקרב נשים שבעבר לא סבלו מסוכרת, אך בקרב ארבעים אחוז מהנשים הלוקות במחלה במהלך ההיריון, מתפתחת בשלב מאוחר יותר במהלך החיים סוכרת מסוג 2.

סוכרת היריון היא מחלה המצריכה התערבות רפואית וזאת משום שהיא מעמידה את ההיריון בסיכון.

מה הם הגורמים לסוכרת היריון?

למרות שמדובר על מחלה שמהווה מושא למחקרים רבים, עדיין לא ברור מה הוא הגורם המרכזי להתפתחות המחלה. עם זאת, לאורך שנות המחקר הרבות של המחלה נמצאו מספר גורמים שיש בהם כדי להעמיד את האישה ההרה בסיכון לחלות בסוכרת היריון. בין היתר מדובר על גורמי הסיכון הבאים:

  • גיל – הסיכוי לחלות בסוכרת היריון עולה החל מגיל עשרים וחמש ואילך.
  • היסטוריה – היסטוריה אישית והיסטוריה משפחתית של סוכרת היריון מגדילה את הסיכוי לחלות במחלה. עם זאת, גם אם במהלך ההיריון האישה סובלת מסוכרת היריון, אין משמעות הדבר כי תסבול מהמחלה בוודאות מוחלטת גם במהלך ההיריון הבא. כמו כן, אישה שעברה מספר הפלות בעבר נמצאת בסיכון לחלות בסוכרת היריון.
  • השמנת יתר – בדומה לסוכרת סוג 2, גם במקרה של סוכרת היריון הסיכוי לחלות במחלה עולה ככל שה- BMI של האישה ההרה גבוה יותר. לפיכך, נשים שנכנסו להיריון בזמן שהן סובלות מהשמנה ונשים שהעלו במהירות במשקלן במהלך ההיריון ובאופן משמעותי נמצאות בסיכון לפתח סוכרת היריון.

מה הם התסמינים של סוכרת היריון?

באופן עקרוני חלק ניכר מהחולות לא סובלות מתסמינים קליניים כלשהן כשבדרך כלל התסמינים המרכזיים של הסוכרת יהיו השתנה מרובה וצמא מוגבר. עם זאת, הסוכרת יכולה להעמיד את ההיריון בסיכון כיוון שהיא משפיעה בצורה ניכרת על ההתפתחות התקינה של העובר. כך למשל סוכרת היריון מקושרת עם שכיחות גבוהה של מומים בעובר, הפלות, לידה מוקדמת, הולדת תינוקות במשקל גבוה מהנורמה, ניתוחים קיסריים ועוד.

דרכים לאבחון של סוכרת היריון

מאחר וכפי שציינו, המחלה לא באה לידי ביטוי באופן קליני, הרי שישנה חשיבות עליונה לבצע בדיקות סקר מקדימות לכלל הנשים ההרות וזאת כיוון שהמחלה באה לידי ביטוי בבדיקות מעבדה. ישנן שתי בדיקות מרכזיות המשמשות לאבחון המחלה להלן:

  • הבדיקה הראשונה מבוצעת בין השבוע העשרים וארבעה לשבוע העשרים ושמונה להיריון. בבדיקה זו נותנים לאישה ההרה לשתות תמיסה שמכילה חמישים גרם גלוקוז ולאחר שעה מודדים את רמת הגלוקוז בדמה. במידה והתוצאה מצביעה על ערך הגבוה ממאה וארבעים מיליגרם לדציליטר, יש להמשיך בביצוע בדיקת העמסת סוכר.
  • בדיקת העמסת סוכר היא בדיקה שיש לבצע לאחר צום של שמונה שעות לכל הפחות. הבדיקה מתחילה מצריכה של מאה גרם סוכר שאחריה נבדקת רמת הסוכר בדם של הנבדקת בארבע נקודות זמן שונות. ראשית נבדקת רמת הסוכר בצום ולאחר מכן נבדקת רמת הסוכר בשלוש נקודות זמן שונות במרווחים של שעה אחת בין בדיקה לבדיקה. אבחון של סוכרת מתבצע כאשר שני ערכים לפחות לא תקינים או כשערך הסוכר בצום לא תקין.

כיצד מטפלים בסוכרת היריון?

הטיפול בסוכרת היריון מותאם לכל חולה וחולה באופן אישי. המטרה של הטיפול היא להביא לכך שערכי הגלוקוז בדם בזמן צום לא יהיו גבוהים מתשעים וחמישה מיליגרם לדציליטר וששעתיים לאחר הארוחה לא יהיו גבוהים ממאה ועשרים מיליגרם לדציליטר. חלק מהנשים שסובלות מסוכרת היריון יצטרכו להתחיל בטיפול באמצעות אינסולין ובחלק מהנשים ניתן יהיה להסתפק בטיפול תרופתי שמרני יותר.

החולות צריכות להימצא במעקב רפואי צמוד למשך כל תקופת ההיריון ואף לאחר הלידה.

ראו גם:
הריון בקרב נשים חולות בסוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן