חשיבות הסימון התזונתי על מוצרי מזון לחולים בסוכרת

סימון תזונתי על מוצרי מזון לחולים בסוכרתהסימון התזונתי של מזונות ארוזים מראש מוסדר כבר למעלה מעשרים שנה בתקנות בריאות הציבור (מזון) (סימון תזונתי) התשנ"ג – 1993 ומהווה מעין תעודת זהות תזונתית של המוצר. הסימון אמנם מסייע לכלל האוכלוסייה לקבל החלטות מושכלות בנוגע לתזונה, אך לאנשים הסובלים ממחלות כרוניות המנהלות יחסי גומלין עם רכיבי המזון השונים כמו למשל מחלת הסוכרת, מדובר על מידע בעל חשיבות רבה במיוחד.

כמות השומן הרווי במזון

ההמלצה הכללית לאוכלוסיית חולי הסוכרת היא שלכל היותר שבעה אחוז מסך הקלוריות מדי יום יגיעו משומן רווי. לפיכך, חשוב מאוד שחולי סוכרת יקפידו לקרוא את הסימון התזונתי על מנת שיוכלו לחשב את כמות השומן הרווי במוצר.

כל גרם של שומן רווי מכיל תשע קלוריות סך הכול. לפיכך, במידה ובמוצר מסוים השוקל מאה גרם ישנם חמישה גרם של שומן רווי, הרי שהמוצר מכיל סך הכול חמישה גרם שומן רווי. המשמעות היא ש-45 קלוריות סך הכול יגיעו ממקור של שומן רווי, זאת בהנחה שהחולה לא צורך מזונות נוספים המכילים שומן רווי במהלך היום.

כמות הפחמימות

מרכיבי המזונות העיקריים אליהם צריכים חולי הסוכרת לשים לב הוא נושא הפחמימות והסוכרים כמובן. הסימון התזונתי כולל התייחסות לכמות הפחמימות במאה גרם מוצר וכך החולה הסוכרתי יכול לחשב את כמות הפחמימות שיצרוך מראש. החישוב של כמות הפחמימות חשוב במיוחד עבור חולי סוכרת שצריכים להתאים את מינון האינסולין לכמות הפחמימות בתפריט ולהפך.

חולי סוכרת מומלצים לתת עדיפות לפחמימות מורכבות על מנת שקצב ספיגת הגלוקוז לדם יהיה איטי יותר. עם זאת, היצרן לא מחויב לפרט בנוגע להרכב הפחמימות הספציפי במזון. החדשות הטובות הן שברוב המקרים מוצרים המכילים פחמימות מורכבות יסומנו באופן מיוחד על ידי היצרן על מנת לסייע בשיווק המוצר.

כמות הקלוריות במוצר

שמירה על משקל תקין והימנעות ממשקל עודף היא אחד המפתחות הבסיסיים ביותר לשמירה על אורח חיים בריא, אך השמירה על המשקל חשובה במיוחד עבור חולי סוכרת סוג 2. למעשה, באמצעות הפחתה במשקל ניתן ליהנות משיפור במידת החומרה של המחלה ומהפחתת המינון התרופתי. לפיכך, ישנה חשיבות עליונה לקריאת הסימון התזונתי ולחישוב כמות הקלוריות במוצר.

חשוב לציין, כי ישנם מוצרים המסומנים באמצעות המילים: "מופחת קלוריות". הכוונה היא שכמות הקלוריות שהם מכילים נמוכה בשליש מכמות הקלוריות שניתן למצוא במוצר דומה. עם זאת, אין משמעות הדבר שהמוצר מכיל כמות קטנה של קלוריות כמובן.

תו האגודה הישראלית לסוכרת

על מנת להקל על חולי הסוכרת הוחלט בשנת 1993 להקים וועדה מיוחדת שתפקידה היה לקבוע קריטריונים מיוחדים שיאפשרו לאגודה לסמן מוצרים מיוחדים המתאימים עבורם. תו האגודה הישראלית לסוכרת הנקרא גם תו א.י.ל, קיים כבר חמש עשרה שנים ומהווה אינדיקציה למוצרי מזון העומדים בקריטריונים התזונתיים המתאימים לאוכלוסיית חולי הסוכרת.

המוצרים שזכאים לשאת את תו האגודה הישראלית לסוכרת הם מוצרים הדלים בנתרן, בכולסטרול ובשומן רווי, העשירים בפחמימות מורכבות ובסיבים תזונתיים. להלן הקריטריונים בהם צריכים המוצרים לעמוד על מנת לקבל את תו א.י.ל הנכסף:

  • לא יותר מגרם וחצי של שומן רווי במאה גרם מזון מוצק בחלקו או מוצק ולא יותר מ- 0.75 גרם שומן רווי במאה מיליליטר במידה ומדובר על מזון נוזלי.
  • לא יותר משבעים וחמישה מיליגרם כולסטרול למנה.
  • לפחות חמישה וחצי גרם סיבים במאה גרם במידה ומדובר על מוצרי לחם, תוך העדפה לסיבים שמקורם במזון כמו למשל שיבולת שועל מלאה או קמח מלא.
  • לפחות תשעה גרם סיבים תזונתיים במאה גרם במידה ומדובר על דגני בוקר.
  • לפחות שני גרם סיבים במידה ומדובר בעוגות.
  • לפחות שניים וחצי גרם סיבים במידה ומדובר בעוגיות.
  • עד 400 מיליגרם לכל היותר של נתרן במאה גרם מוצר במידה ומדובר בדברי מאפה.
  • עד חצי גרם נתרן במאה גרם מוצר במידה ומדובר בדגני בוקר.
  • עד שלוש מאות מיליגרם נתרן במאה גרם מוצר במידה ומדובר בעוגות ועוגיות.
  • לא יותר מעשרים ושניים גרם פחמימות במנה, שמהם עד שבעה גרם של רב כוהלים ופחמימות פשוטות (לצורך החישוב גרם אחד של רב כוהל תורם 0.6 גרם של פחמימה בלבד).
  • לא יותר מעשר קלוריות למאה מיליליטר במידה ומדובר על משקה.
  • לא יותר ממאה קלוריות למנה במידה ומדובר על מוצר חלב.
  • לא יותר מעשרה גרם פחמימות במידה ומדובר על מוצר חלב ניגר.

ראו גם:

טיפים לבישול בריא לחולי סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן