משקאות דיאטטיים וסוכרת – מה הקשר?

תודות לפיתוחים של התקופה המודרנית, אורח החיים נעשה קל יותר, ומאפשר להתמודד עם מחלות שונות בצורה מהירה וטובה מבעבר. כך, גם במקרה של מחלת הסוכרת. כיום, ישנן חלופות טובות עבור חלק ניכר מהתפריט היומי, המכיל את כלל אבות המזון, גם מבלי להעלות את רמות הסוכר בגוף.

עד כה, רופאים ודיאטנים המליצו לבעלי עודף משקל או לחולי סוכרת לצרוך מוצרים דיאטטיים, בכללם משקאות דיאט כאלו ואחרים, כתחליף הולם לחלק ניכר מן מרכיבי התזונה היומית. עם זאת, בניגוד לאמונה הרווחת כי משקאות דיאטטיים אכן מסייעים, מחקרים שנעשו לאחרונה מוכיחים בדיוק ההיפך.

מחקר צרפתי אודות ממתיקים מלאכותיים

המחקר שנערך לאחרונה בצרפת, אשר תוצאותיו פורסמו לפני זמן מה במגזין אמריקאי מקצועי בתחום התזונה הקלינית, היה חלק מסדרת מחקרים שנעשו בכדי לבחון האם ישנו קשר בין תזונה לבין מחלות כרוניות וממאירות.

מחקר זה, בדק יותר משישים אלף נשים ברחבי צרפת, החל משלהי שנות התשעים ועד לשנת 2007. במהלך תקופה זו, תועדו בין נשים אלו יותר מאלף מקרים של סוכרת מסוג 2. יש לציין כי מקרי סוכרת זו הופיעו אצל הנשים הללו בתקופה הנחקרת, ולא הופיעו לפני כן.

אחד מהמשתנים שהופיעו באופן תדיר אצל נשים אלו, והתגלה בעקבות שאלוני תזונה שמילאו, היה סך גבוה של משקאות דיאטטיים. באופן יחסי אל כלל הנשים במחקר, אצל הנשים שהעדיפו משקאות דיאטטיים, נמצאו אחוזים גדולים יותר לסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2.

עצם צירוף המשתנים הללו, תיעוד מקרי הסוכרת החדשים וצריכה גבוהה של משקאות בעלי ממתיקים מלאכותיים, גרם לחוקרים להסיק כי משקאות אלו מעלים את הסיכוי לחלות בסוכרת. ממצא זה תומך בטענות של חלק נרחב מן החוקרים והמומחים בתחום. מומחים אלו גורסים מזה שנים, כי ממתיקים מלאכותיים עלולים להזיק יותר מאשר להועיל.

ממתקים מלאכותיים

במהלך השנים, כאמור, פותח מגוון עצום של ממתיקים מלאכותיים. הוותיק ביותר מביניהם הנו הסכרין, אולם לאחריו נוצרו ממתיקים מלאכותיים רבים אחרים כגון אספרטיים, ציקלמט, סורביטול, סוכרלוז, מניטול ועוד. מבחר המוצרים הדיאטטיים הקיימים היום מכיל חומרים אלו, בין אם באופן טהור ובין אם כתשלובת של מספר חומרים.

תופעות לוואי מרובות

לצד פיתוח הממתיקים הללו, נעשו מחקרים רבים בנושא. לפני המחקר הצרפתי, המוזכר מעלה, נערכו אינספור מחקרים בכל רחבי העולם בתחום זה. כל אחד ממחקרים  אלו בחן פרמטרים שונים, אולם מרביתם הוסיפו לטענה המתגברת כי ממתיקים מלאכותיים מזיקים באופן ניכר.

מעבר לכך שממתיקים אלו יכולים להעלות את הסיכון לחלות בסוכרת סוג 2, הם עלולים לגרום לעליה במשקל ולהגדלת ההיקפים, במקום להצר אותם ולהוריד במשקל, המטרה לה הם נועדו מלכתחילה. בנוסף לכך, מייחסים לממתיקים אלו תופעות לוואי רבות כגון  כאבי ראש, סחרחורות, בעיות במערכת העיכול,  פגיעה בכליות ובכבד, סיכון לסוגי סרטן שונים, אלרגיות, בעיות במערכת הדם ועוד.

יתרה על כך, משקאות דיאטטיים היו הסיבה העיקרית לתסמונת מלחמת המפרץ. תסמונת זו פגעה בחיילים שחזרו מן מלחמת המפרץ הראשונה ולקו באי-אילו בעיות ותסמינים גופניים, ללא הסבר רפואי כלשהו. לאחר בדיקה קפדנית, נמצא כי חיילים אלו שתו משקאות דיאטטיים בכמות מופרזת, דבר שגרם לכלל התסמינים מהם סבלו.

הפיתרון – שתו מים

השאלה הנשאלת כעת, לאחר בחינת הקשר הבלתי נדלה בין משקאות דיאטטיים לבין מחלת הסוכרת  ובעיות גופניות אחרות, היא מה בעלי עודף משקל וחולי סוכרת יכולים לשתות, במקום המשקאות הממותקים השונים. מרבית הרופאים והתזונאים הנשאלים זאת עונים בפשטות כי התחליף הטוב ביותר הנו מים.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן