הקשר בין סוכרת למחלות לב וכולסטרול

הקשר בין סוכרת למחלות לב וכולסטרולהקשר בין מחלת הסוכרת לבין מחלות הלב נחקר רבות בעשורים האחרונים והוכח במחקרים רבים. סוכרת היא אחד מגורמי הסיכון המרכזיים לחלות במחלות לב וכלי דם לצד עישון סיגריות, היעדר פעילות גופנית, יתר שומנים בדם ויתר לחץ דם.

הסיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם עולה ככל שלחולה יש יותר גורמי סיכון אך באותו האופן בדיוק הסיכוי גבוה יותר ככל שהסוכרת נמשכת יותר שנים וככל שהיא פחות מאוזנת.

ישנו מגוון רחב של מנגנונים הקושרים את מחלת הסוכרת לסיכון לחלות במחלת לב וכן ישנן לא מעט מחלות לב הקשורות לסוכרת. במאמר שלפניכם ננסה להסביר את הקשר בין הסוכרת למחלות אלו על קצה המזלג.

הסיכון לחלות באי ספיקת לב בקרב חולי סוכרת

ישנם שלושה גורמים שהשילוב ביניהם מגדיל את הסיכוי לסבול מאי ספיקת לב בקרב חולי סוכרת להלן:

  • פגיעה מטבולית ישירה בלב שגורמת להחלפה הדרגתית של תאי שריר ברקמת חיבור צלקתית.
  • עלייה בלחץ הדם והתעבות של שריר החדר השמאלי.
  • האצה בתהליך הטרשתי בעורקים הכליליים.

כתוצאה מכל אלה התמותה השנתית כתוצאה מאי ספיקת לב גבוהה יותר באופן משמעותי באוכלוסיית חולי הסוכרת בהשוואה לאוכלוסייה הבריאה.

נטייה לקרישיות יתר

מחלת הסוכרת גורמת לחולים לסבול מקרישיות יתר בעקבות ירידה במנגנון הפיברינוליטי האחראי על המסת קרישי הדם ועלייה פעילות הטסיות. לפיכך ההמלצה לכל חולה סוכרת שחצה את גיל 40 ושסובל מגורם סיכון פעיל אחד לפחות ליטול מדי יום אספירין במינון של 75-100 מ"ג.

הסוכרת כגורם סיכון לטרשת עורקים

הגורם המרכזי לתמותה בקרב חולי הסוכרת הוא מחלת טרשת העורקים. סך הכול שמונים אחוז מחולי הסוכרת הולכים לעולמם כתוצאה ממחלות קרדיווסקולריות. מאחר וידוע כי כבר בשלבים המוקדמים של המחלה ואפילו בשלבים המקדימים אותה, כבר קיימת פגיעה בעורקים הגדולים המזרימים דם ללב, לגפיים ולמוח, הרי שישנה חשיבות עליונה לאבחן את הסוכרת בשלב כמה שיותר מוקדם ולהתחיל לטפל בה באופן קפדני סמוך ככל האפשר למועד האבחנה.

ההמלצה כיום היא לשמור על רמת ההמוגלובין המסוכרר מתחת ל-7%, אך למעשה מדובר על פשרה ותו לא וזאת כיוון שכיום ידוע שכל עלייה של אחוז אחד ברמת ההמוגלובין המסוכרר מעל 5%, תורמת לעלייה של 20% בסיכון לחלות במחלות קרדיווסקולריות.

שכיחות הסיבוכים והתמותה ממחלות לב וכלי דם בקרב סוכרתיים

כיום ידוע כי לא זו בלבד שהסוכרת מהווה גורם סיכון משמעותי לחלות בטרשת העורקים וכי לא זו בלבד שהסוכרת גורמת לפגיעה חמורה באיברי מטרה כמו למשל במערכת העצבים, בדרכי השתן, בכליות ובעיניים, אלא שידוע גם כי הסוכרת גורמת לעלייה בשכיחות הסיבוכים והתמותה ממחלות לב וכלי דם.

כך למשל התמותה לאחר אוטם שריר הלב בסוכרתיים כפולה בהשוואה לתמותה אחרי אוטם שריר הלב בחולים שאינם סוכרתיים והדבר נכון גם בנוגע לשכיחות הסיבוכים בסוכרתיים שעברו טיפולים פולשניים בעורקים וניתוחי לב מסוגים שונים.

חשיבות איזון הכולסטרול

לאור כל זאת, ההורדה של ה- LDL  שנחשבת כיום כטיפול מונע אפקטיבי מאוד, מהווה אמצעי חשוב מאין כמותו בהורדת התמותה והתחלואה מאירועים מוחיים ואירועים לבביים. טיפול להורדת ה- LDL  על ידי מתן סטטינים כמו למשל רוסובסטטין, אטורבסטטין או סימבסטין עד להפחתת ה- LDL  מתחת לרמה של 100 מ"ג לדציליטר מביא להפחתת הסיכון לאירוע לבבי ביותר מחמישים אחוז בהשוואה לטיפול שמבוצע על ידי שינוי תזונתי בלבד.

כמו כן נמצא במספר מחקרים כי הטיפול בסטטינים בסוכרתיים הפחית את הסיכוי לאירוע לבבי ב27 עד 47 אחוזים סך הכול. באופן כללי ההמלצה הרווחת כיום עבור סוכרתיים היא לשמור על ערכי LDL מתחת לרמה של 100 מ"ג לדצ"ל כל עוד אין גורמי סיכון נוספים למחלות קרדיווסקולריות למעט הסוכרת עצמה. במידה ואובחנה מחלת לב כלילית, ההמלצה היא להקפיד על ערכיLDL  מתחת ל- 70 מ"ג לדצ"ל.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן