האותיות הקטנות מאחורי מאכלים נטולי סוכר


כיום המודעות לאוכל הבריא גבוהה יותר מאי פעם, אך מנגד גם הנתונים המצביעים על מחלות כרוניות: בראשן הסוכרת, "ה-מגיפההאותיות הקטנות מאחורי מאכלים נטולי סוכר של המאה ה-21". התוצאה היא שאחוז משמעותי באוכלוסייה מבין שאין לו ברירה אלא לצמצם את צריכת הסוכרים שלו, ועובר לצרוך מאכלים נטולי סוכר. אבל האם ידעתם שמאחורי מאכלים אלה מסתתרים לעיתים כמה רכיבים שלא הייתם מודעים אליהם, כולל סוכר?

מהי המשמעות האמתית מאחורי מאכלים נטולי סוכר?

בנושא חשוב כמו תזונה, אין מקום לפשרות. היצרניות עומדות תחת פיקוח מתמיד וחייבות לעמוד מאחורי מה שהן מפרסמות, למשל בכל הנוגע לרכיבי המאכל או לסימון התזונתי שלו. הבעיה היא שהציבור הרחב אינו מודע לעתים למשמעות האמתית של מה שהוא קורא ושלעתים מודגש על גבי האריזות.

המונח הראשון שיש להבהיר הוא מאכלים "ללא תוספת סוכר". מאכלים אלו אינם כוללים סוכר מוסף, אבל בהחלט עשויים לכלול בתוכם את הצורות העיקריות של הסוכר הטבעי: פרוקטוז ("סוכר פירות") או לקטוז ("סוכר חלב"). גם הסוכר הטבעי הוא סוכר לכל דבר ועניין, אם כי הוא בריא יותר. הסוכר משתלב עם רכיבים אחרים הנמצאים במוצר, דוגמת ויטמינים, מינרלים וחלבונים, ולכן נחשב לבריא יותר. עם זאת הפרזה גם בכמויות הסוכר הזה עלול להשפיע לרעה על מצב הגוף. כמו כל דבר אחר בחיים, מילת המפתח הנכונה כאן היא איזון.

שאלה שצריכה להישאל היא אילו תהליכים עבר הסוכר עד שהגיע לגרסה הנוכחית שלו בתוך מוצר המזון. הסוכר הטבעי בהחלט עשוי לעבור תהליכי עיבוד, אשר בכוחם השלילי להפחית את החומרים התזונתיים הבריאים שיש בו, אפילו בצורה משמעותית. ריבות ללא סוכר ומיצים טבעיים מכילים רק סוכר טבעי, אולם תהליכי העיבוד והצריכה שלהם עלולים לבטל חלק מהיתרונות של המאכלים ולהגדיל את חסרונותיהם.

מוצר "ללא סוכר". האמנם?

גם כאשר המוצר עצמו מתיימר להיות ללא סוכר, חשוב לבדוק מה עומד מאחוריו. התווית הזו אינה מתייחסת לחלק מסוגי הסוכרים הנפוצים המוכנסים למוצרי מזון, דוגמת סוכר לבן ("סוכרוז"), גלוקוז המגיע לעיתים בשמות שונים או סירופ תירס (תמצאו אותו לפעמים בשם HFCS), בו כמויות גבוהות של פרוקטוז. סוכרים מהסוג הזה עלולים לכלול בתוכם קלוריות בכמות גבוהה, ולא את הרכיבים התזונתיים הבריאים להם אנחנו בוודאי מצפים.

מוצרים ללא סוכר עשויים לכלול אף תחליפי סוכר או ממתיקים מלאכותיים, בחלקם אלכוהוליים. לחלק מהממתיקים האלו יצא במהלך השנים שם רע במיוחד. כיום רבים סבורים שהם אינם מועילים לגוף יתר על המידה, אבל מנגד גם פחות מזיקים ממה שחלק מהאנשים חושבים. כך או כך רצוי לצמצם בצריכתם, במיוחד אם מדובר באוכלוסיה בסיכון דוגמת חולי סוכרת או נשים בהריון.

ומה בנוגע למוצר "מופחת סוכר"?

את הסקירה אנחנו מסיימים עם עוד "מלכודת" שחלק מהאנשים אינם מודעים לה, והיא המוצרים מופחתי הסוכר למיניהם. על פניו מוצר מופחת סוכר נשמע כמו פתרון מצוין, אלא שהוא מעלה שאלה מהותית אחת: ביחס למה בדיוק הוא מופחת בסוכר? התשובה הפשוטה היא שביחס למוצר המקורי, ואליו בלבד.

עקב כך אנחנו לא יכולים להסיק דבר וחצי דבר על כמויות הסוכר במוצר מופחת סוכר, שעשויות להיות עדיין גבוהות אם המוצר המקורי כלל כמויות אסטרונומיות של סוכרים. את התשובה אנחנו יכולים לקבל מעיון בתווית של המוצר.

לאור כל זאת, איך פועלים מעכשיו?

אנחנו לא טוענים כאן שיש להימנע מראש מכל המאכלים שמציגים את עצמם כדלים בסוכר או כמופחתי סוכר לחלוטין. בהחלט ייתכן שההפחתה הזו מוכיחה את עצמה, ויכול מאוד להיות שהמאכלים כן כוללים בתוכם רכיבים תזונתיים חשובים. מה שכן כדאי לעשות הוא פשוט לחקור: להבין שהאותיות הקטנות של מוצרי המזון עשויות להיות עם השפעה גדולה בפועל, לעבור תמיד על רשימת הרכיבים ולא להסס להפנות שאלות למומחי בריאות, או אפילו לחברה המייצרת.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
האותיות הקטנות מאחורי מאכלים נטולי סוכר
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן