הקשר בין טרום סוכרת לסרטן

טרום סוכרת וסיכון לסרטןממצאים חדשים שעלו במחקרים מצביעים על בשורה מדאיגה לסובלים מטרום סוכרת, לא רק שהם נמצאים בסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 אלא ייתכן כי הם חשופים יותר גם להתפתחות סרטן. טרום סוכרת הוא מצב בו רמות הגלוקוז בדם הינן גבוהות מהנורמה אך אינן גבוהות דיין לאבחון סוכרת.

אבחון סוכרת כולל מצבים ומדדים של רמות גלוקוז IFG, IGT גבוהות או שילוב של השניים. אמנם קיימת עלייה דרמטית במספר חולי הסוכרת מסוג 2 בשנים האחרונות, אך המחלה אינה מתפתחת במהירות ומדובר בתהליך מתמשך.

השפעות אורח חיים – רמות הגלוקוז בדם עולות באופן הדרגתי אך מתמיד ומושפעות מגורמים כגון אורח חיים הכוללים דיאטה לא נכונה, חוסר פעילות גופנית וכן גיל. במידה ורמת הסוכר בדם מטפסת מעלה ואינה נמצאת תחת שליטה ובקרה התוצאה עלולה להיות סוכרת ובהמשך תיתכן התפתחות של סוכרת מסוג 2 בתוך עשר שנים.

כאילו לא די בחשש מפני סוכרת – יש את החשש מפני סרטן

מחקר שפורסם בירחון האיגוד האירופאי למחקר הסוכרת, כולל תוצאות שורת מחקרים בהשתתפות למעלה משמונה מאות אלף נבדקים מרחבי העולם. על סמך הממצאים ניתן לזהות כי בקרב חולי סוכרת קיימת עלייה של 15% בסיכון לחלות בסרטן.

כאשר לומדים את התוצאות לעומק, ניתן להבחין כי העלייה המשמעותית במיוחד הינה בסיכון לסרטן הקיבה, הכבד, החזה והמעיים, לעומת זאת, סוגים אחרים לא נמצאו כבעלי הסתברות גבוהה יותר הקשורה לסרטן.

מדוע טרום סוכרת עלול להעלות את הסיכון לסרטן?

אחד הגורמים העונים על השאלה הוא עודף משקל, המהווה אחד מגורמי הסיכון העיקריים להתפתחות סוכרת ואף להתפתחות סרטן, אך עודף משקל אינו הגורם היחיד המגביר את הסיכון לחלות בסרטן, זאת לאחר שנמצא כי גם בקרב נבדקים שאינם סובלים מעודף משקל, נמצאה עלייה משמעותית בסיכון לחלות בסרטן אצל הסובלים מסוכרת.

המומחים מציגים הסברים נוספים לנתון המדאיג ומצביעים על כך שרמת סוכר גבוהה בדם או מצב של היפרגליקמיה עלול לפתח מצבים כרוניים של מתח, מצב זה עלול לפגוע ביכולת הגוף להילחם בתאים סרטניים המתפתחים בגוף. מצב של היפרגליקמיה עלול להוביל גם לייצור גורמים ותוצרים מזיקים לגוף המכונים AGEs העלולים לגרום לסרטן ומחלות נוספות.

מחקר וממצאים

החוקרים טוענים עוד כי התפתחות עמידות לאינסולין עשויה להוביל להפרשה מוגברת של ההורמון העלול לקדם התפתחות וחלוקה של תאים סרטניים. גורם נוסף הינו תורשתי וגנטי, כשמצב גנטי מסוים וביטוי פרטני של גנים עלול לגרום הן למחלת הסוכרת והן לסרטן.

לעומת זאת, המחקרים מלמדים שטיפול בסוכרת סוג 2 בעזרת מטפורמין, המהווה את אחת התרופות הראשונות שפותחו לטיפול בבעיה, נחשב כיום לבעל השפעה המגנה מסרטן ומכיל חומרים אנטיסרטניים. הנתונים מצביעים על ירידה של כשלושים אחוזים בהתפתחות סרטן בקרב המטופלים במטפורמין, אולם יש להדגיש כי טרם נבדק והוכח שהטיפול יעיל במניעת סרטן גם במצבים של טרום סוכרת, ולא לאחר התפתחות המחלה באופן ממשי.

לעומת הסברה הזו יצאו מחקרים אחרים הסותרים את הממצא האחרון וטוענים כי למטפורמין אין כל השפעה מונעת סרטן, לכן יש צורך במחקר נוסף בנושא.

לאור העלייה המדאיגה מדי שנה במספר חולי הסוכרת חשובה המודעות למחלה תוך נקיטת צעדים מונעים לצורך שמירה על בריאותכם, מצב של סוכרת אינו מעיד בהכרח על התפתחות של סוכרת 2 והתנהלות נכונה תוך שינוי הרגלים והקפדה על אורח חיים בריא, המאפשרים הורדת רמת הסוכר בדם לרמה תקינה. יש להקפיד על משקל תקין באמצעות פעילות גופנית. נקיטת צעדים אלה תפחית משמעותית את הסיכון לחלות בסוכרת.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן