המדריך לטיפול בסוכרת הריון

המדריך לטיפול בסוכרת הריוןסוכרת הריון היא סוג ספציפי של סוכרת, המתגלה במהלך ההריון ונגרמת כתוצאה מההריון, או ליתר דיוק מהשינויים ההורמונליים המתרחשים בגופה של האישה ההרה. חשוב להבחין בין סוכרת הריון שאכן התפתחה במהלך ההריון לבין סוכרת שהתפתחה לפני הכניסה להריון אך אובחנה רק במהלכו שכן מדובר על מחלות שונות.

בדרך כלל המחלה מתגלה במהלך המחצית השנייה של ההריון ולפי ההערכות העדכניות ביותר שיש בידינו, נראה כי המחלה מופיעה בקרב ארבעה עשר אחוז מהנשים ההרות במגוון דרגות חומרה. סוכרת הריון מקושרת לעלייה בסיכון למגוון רחב של סיבוכי הריון ולידה הנוגעים הן לאם והן לעובר. בין היתר מדובר על מקרוזומיה שמעלה את הסיכון לכליאת כתפיים, לידה מוקדמת, הפלה, מומים עובריים, היפוגליקמיה ועוד.

על ידי טיפול ומעקב רפואי אחרי הנשים שסובלות מסוכרת הריון ניתן להפחית במידה רבה את הסיכוי לסיבוכים. במאמר זה נפרט אודות סוגי הטיפולים המרכזיים המיועדים עבור נשים הרות הסובלות מסוכרת הריון.

הטיפול התרופתי

נשים שערכי הגלוקוז בדמן בזמן צום נעים בין 105 ל- 129 מ"ג לדצ"ל נמצאות בקבוצה A2 ולפיכך צריכות להיות מטופלות באינסולין. סך הכול מדובר על כחמישה עשר אחוז מכלל הנשים שסובלות מסוכרת הריון. השימוש באינסולין משתנה בהתאם להוראה למתן האינסולין.

כך לדוגמה במידה וההוראה למתן האינסולין היא חוסר איזון ברמות הגלוקוז בזמן צום, יש להתחיל עם אינסולין בעל טווח פעולה בינוני כמו למשל NPH במינון של 0.2 יחידות לכל ק"ג משקל גוף לפני השינה.

לעומת זאת, במידה וההוריה למתן אינסולין היא היעדר איזון ברמות הגלוקוז לאחר הארוחה, הרי שיש להתחיל עם אינסולין בעל טווח פעילות קצר לפני כל ארוחה כמו למשל Aspart או Lispro במינון של יחידה וחצי עבור כל עשרה גרם של פחמימה לפני ארוחת הבוקר ובמינון של יחידת אינסולין אחת עבור כל עשרה גרם פחמימה לפני ארוחת הצהריים ולפני ארוחת הערב.

סוג האינסולין, זמני נטילת האינסולין ומינון האינסולין מושפעים ממגוון פרמטרים ומותאמים לכל מטופלת באופן אישי. התרופות הניטלות דרך הפה המשמשות כיום לטיפול בנשים הסובלות מסוכרת הריון הן Metformin ו- Glyburide.

מעקב אחרי רמות הגלוקוז בדם

אחד המרכיבים החשובים ביותר בטיפול בנשים הסובלות מסוכרת הריון הוא המעקב המתמיד אחרי רמות הסוכר בדם. לאחר אבחון המחלה, על הרופא להסביר למטופלת כיצד עליה למדוד את רמת הגלוקוז ובאילו מועדים.

באופן עקרוני, המדידה צריכה להתבצע לאחר צום של שמונה שעות, כלומר לאחר ההתעוררות משנת הלילה וכן כשעה אחת לאחר כל ארוחה. במידה והמטופלת משתמשת באינסולין, הרי שדרושה מדידה נוספת לפני השינה.

מעקב אחרי התפתחות העובר

מאחר וסוכרת הריון מגדילה את הסיכון לסיבוכים עובריים, הרי שנשים הסובלות מסוכרת הריון צריכות להימצא תחת מעקב צמוד יותר בהשוואה לנשים שלא סובלות מסוכרת הריון.

בין היתר נשים הסובלות מסוכרת הריון בדגש על נשים הנעזרות באינסולין צריכות לעבור בדיקת אקו לב עוברי בין השבוע השמונה עשר לשבוע העשרים להריון על מנת לבדוק האם העובר סובל ממומים לבביים ובנוסף לעבור בדיקת אולטרסאונד במטרה לעקוב אחרי הגדילה של התינוק בשבוע ה- 29, ה- 32 וה- 36 וכן מדי שבוע לאחר השבוע ה- 38 להריון.

טיפול תזונתי

סמוך לקבלת האבחנה על אישה הסובלת מסוכרת הריון לגשת לייעוץ אצל דיאטנית קלינית המתמחה בטיפול בנשים הסובלות מסוכרת הריון. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמחלת הסוכרת מנהלת יחסי גומלין מורכבים עם המזון שאוכלת המטופלת. התפריט התזונתי מותאם לכל מטופלת ומטופלת באופן אישי כשטווח הקלוריות המומלץ נע בין 25-35 קלוריות עבור כל ק"ג משקל גוף.

הרכב הקלוריות הוא 20% חלבון, 30-40% שומן ו- 40-50% פחמימות ובנוסף לכך, חשוב לבחור בקפידה את המזונות ולהימנע מצריכה של מזונות מסוימים העלולים לגרום לתנודות חדות ברמות הגלוקוז בדם. השאיפה היא לבחור במזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך אך הבחירה במזונות המתאימים מותאמת באופן אישי וזאת כיוון שנשים שונות מגיבות באופן שונה לאותם המזונות.

באמצעות ניטור קפדני של ערכי הגלוקוז לאחר הארוחות, ניתן יהיה להתאים את התפריט למטופלת באופן האופטימאלי והמושכל ביותר. כמו כן, נשים הסובלות מסוכרת הריון מומלצות לעסוק בפעילות גופנית אירובית במהלך ההריון.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן