זריקות אינסולין

זריקות אינסוליןכדי שהגוף יוכל לתפקד היטב, חייבת להתקיים תקשורת בין התאים הכרוכה באות שנשלח ממקום אחד לשני ומוסר לאיבר הוראה שקשורה אפיון תאי. דוגמא טובה לכך היא הגלוקוז.

הגלוקוז הוא תוצר של מערכת העיכול – מקור אנרגטי חשוב לתהליך חילוף החומרים בתא. האנרגיה מופקת כאשר הגלוקוז משמש סוג של מצע לגליקוליזה.

במהלך אכילה, רמות מוגברות של גלוקוז עוברות ונעות דרך זרם הדם שלנו ולמעשה חודרות לתאים השונים. בתאי השריר, הגלוקוז מנוצל להפקת אנרגיה באופן מידי ומאוחסן בצורה של גליקוגן הפועל לתהליכי אנרגיה חשובים.

מהו אינסולין?

כאשר רמות  גבוהות של גלוקוז מזוהות על ידי תאים  המכונים תאי הבטא של הלבלב, אותם תאים משחררים אינסולין. האינסולין הוא בעצם הורמון המופרש אל זרם הדם כאשר התפקיד שלו הוא לסייע לגלוקוז שנמצא בדם לחדור אל האיברים השונים שמשמשים אותנו לאנרגיה.

בנוסף, הוא זה שאחראי על תהליך הבנייה של מאגרי הסוכר הנמצאים בכבד שלנו כאמור, גליקוגן. האינסולין נע במחזור הדם עד שהוא מתקשר לקולטן המוטמע בקרום תאי השריר, השומן או המוח.

מי זקוק לזריקות אינסולין?

אצל חולי סוכרת מסוג 1 יש סוג של הפרעה בתהליך ייצור הורמון האינסולין בלבלב ולכן הם זקוקים לזריקות חיצוניות במטרה לאזן את רמות הגלוקוז שיש בדם.

בנוסף, זריקות אינסולין מסייעות להגדיל את קולטני הגלוקוז בתאי הגוף ולעלות את קצב ספיגת הסוכר בדם. בעוד בסוכרת מסוג 1 מה שמכונה סוכרת נעורים, רמת האינסולין בגוף נמוכה, לעתים אף לא קיימת בכלל ולכן הסוכר לא נכנס לתאים, בסוכרת מסוג 2, תאי הגוף מפתחים עם הזמן עמידות להורמון ופשוט לא מגיבים אליו.

הסוגים השונים של זריקות אינסולין

את סוג הטיפול מתאימים באופן ספציפי למטופל ולצרכים הפיזיולוגיים שלו.

אינסולין מהיר – משפיע תוך 15 דקות מרגע ההזרקה וההשפעה שלו נמשכת רק מספר שעות. אינסולין מסוג זה מזריקים בסמוך לארוחה.

אינסולין קצר טווח – משפיע בתוך חצי שעה עד שעה מרגע ההזרקה וההשפעה שלו נמשכת מספר שעות. אינסולין מסוג זה מזריקים בין 30-45 דקות לפני הארוחה.

אינסולין עם טווח בינוני – מתחיל להשפיע אחרי שעתיים עד ארבע שעות מרגע הזריקה, והשיא בדם מגיע כעבור שש עד שמונה שעות. הוא מתאימים לסוכרתיים הזקוקים לאיזון רמות הסוכרים שלהם גם בין הארוחות.

אינסולין ארוך טווח – מתחיל להשפיע תוך שעתיים עד ארבע שעות מרגע ההזרקה. נשאר בדם למשל זמן רב – עד 24 שעות ובדרך כלל הוא מתאים לסוכרתיים הזקוקים לאיזון רמות הסוכר במהלך היום. נהוג להזריק אותו בבוקר או לפני השינה.

אינסולין מעורב – שני סוגי אינסולין, האחד מאזן את רמות הסוכר בין הארוחות והשני בזמן הארוחה.

האינסולין הארוך טווח פחות מרוכז והוא מסייע לשמור על רמה קבועה ונמוכה של ההורמון בדם. תפקידו להכניס מעט סוכר לתאים. האינסולין הקצר טווח יותר מרוכז לכן נהוג לצרוך אותו מיד אחרי הארוחה והוא מכניס יותר סוכר לתאים אבל בפחות זמן.

אם בעבר, חולי סוכרת היו צריכים לדקור את עצמם מספר פעמים ביום פעם אחת בכדי לוודא את רמות הסוכר בדם ופעם שנייה לאיזון רמות הסוכר, היום יש מכשיר הנקרא משאבת אינסולין ובה יש סוג של מחט תת עורית שמאפשרת לשלוט ברמות האינסולין בדם.

המשאבה מעבירה את האינסולין בשתי צורות: קצב בסיסי – בזאלי, מתוכנן מראש הקובע את רמות האינסולין לכל היממה ושומר על ערכי הסוכר בזמן השינה ובין הארוחות. הצורה השנייה נקראת בולוס והיא תוספת של ההורמון במצבים בהם יש לתקן את ערכי הסוכר הגבוהים.

אולי יעניין אותך גם:

הכירו את הטכנולוגיה מאחורי הזלפת האינסולין המדויקת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן