דיאטנית קלינית לטיפול וייעוץ לחולי סוכרת

דיאטנית קלינית לטיפול וייעוץ לחולי סוכרתישנן מעט מאוד מחלות המנהלות יחסי גומלין הדוקים ומורכבים כל כך עם התזונה היומיומית שלנו כמו מחלת הסוכרת, בדגש על סוכרת סוג 1.

הן סוכרת סוג 1 והן סוכרת סוג 2 הן מחלות כרוניות, הדורשות מהחולים למעשה "להתנהל" עם המחלה במשך שנים רבות, החל מהתפרצות המחלה ולמשך שארית חייהם. לצורך כך עליהם להצטייד בידע מקצועי, תיאורטי ופרקטי, כשזהו למעשה התפקיד הראשון והחשוב ביותר של הדיאטנית הקלינית המטפלת בחולי הסוכרת – הנחלת ידע מקצועי ואמין (המבוסס על מחקרים) לחולים.

מה היא ההכשרה של דיאטנית קלינית?

דיאטנית קלינית היא אשת מקצוע שסיימה מסלול של לימודי תואר ראשון במדעי התזונה, שעברה התמחות מקצועית מטעם משרד הבריאות ועברה בהצלחה את בחינת ההסמכה של משרד הבריאות. זה המקום לציין כי נכון להיום ישנו מגוון רחב של אנשי מקצוע שלא מוסמכים על ידי משרד הבריאות לטפל בחולים באמצעים תזונתיים ואינם מורשים לעשות זאת, הפועלים בתחום מבלי שיש להם את ההסמכה לכך.

חשוב לציין כי בניגוד לתחום הרפואה, נכון להיום דיאטניות קליניות לא עוברות התמחויות בנושאים שונים באופן רשמי. יחד עם זאת, ישנן דיאטניות קליניות הבוחרות להתמקד בתחום מסוים שבו הן צוברות ניסיון מעשי ומרחיבות את הידע שלהן באמצעות לימוד עצמי, השתתפות בסדנאות, קורסים מקצועיים, השתלמויות ועוד.

אי לכך, כאשר מדובר בטיפול בחולי סוכרת, מומלץ לתת עדיפות לדיאטנית קלינית המטפלת באופן שגרתי בחולי סוכרת. בדיוק באותו האופן אם מדובר בילד החולה בסוכרת הזקוק לטיפול תזונתי, יש לתת עדיפות לדיאטנית קלינית המתמצאת בטיפול בילדים חולי סוכרת.

מעקב אחרי מדדי המחלה ומשתנים נוספים

מאחר והסוכרת היא מחלה כרונית, הרי שהיא מאופיינת מטבע הדברים בדינמיות רבה. הכוונה היא לכך שמצבו הבריאותי של המטופל עשוי להחמיר, להתייצב וכן להיות טוב יותר במהלך השנים. ישנה חשיבות עליונה לעקוב אחרי השינויים במצבו של החולה ולעקוב באופן שגרתי אחרי מדדי הסוכרת, שכן השאיפה היא להגיע למצב מאוזן מבחינת ערכי הסוכר. זהו למעשה תפקידה הנוסף של הדיאטנית הקלינית המטפלת בחולי הסוכרת – מעקב אחרי המדדים השונים הקשורים ישירות או בעקיפין למחלה.

הכוונה היא למשל ל- HbA1c, משקל המטופל, רמת LDL, רמת קראטינין בדם, היחס בין קראטינין לאלבומין או ערכי מיקרואלבומין באיסוף שתן של 24 שעות ועוד. בהתאם לשינויים במצב המחלה, תתייחס הדיאטנית הקלינית להרכב התפריט ולעמידה ביעדים שהוצבו בתחילת הטיפול או במהלכו.

מעקב אחרי ההיענות לטיפול וההיצמדות להנחיות

בנוסף למעקב אחרי המצב הבריאותי של המטופל ואחרי המדדים הקשורים למחלה בצורה ישירה או עקיפה, צריכה הדיאטנית הקלינית לעקוב אחרי האופן שבו המטופל הסוכרתי ממלא אחרי ההנחיות התזונתיות שניתנו לו.

במקרים רבים יתברר במסגרת המעקב שהמטופל מתקשה לעמוד בהנחיות התזונתיות ולאכול בהתאם לתפריט שניתן לו ובמקרים האלו יש לבצע כמובן התאמות כאלו ואחרות. ככול שהתפריט יתאים יותר למטופל באופן אישי מבחינת ההעדפות הקולינריות ואורח החיים, כך הסיכוי שיקפיד לאכול בהתאם לתפריט גבוה יותר בהתאמה.

ההנחיות התזונתיות שמספקת הדיאטנית הקלינית מיועדות הן לאיזון המחלה והן לטיפול במחלות הנלוות כמו לדוגמה יתר לחץ דם, השמנת יתר או דיסליפידמיה.

דיווח לרופא המטפל על התקדמות הטיפול

על התקדמות הטיפול בחולה הסוכרת צריכה לדווח הדיאטנית הקלינית לרופא שסיפק את ההפניה בכתב. בדרך כלל הטיפול התזונתי יכלול סדרה של מפגשים במשך חצי שנה בתדירות גבוהה יחסית, כאשר לאחר חצי שנה נהוג לקיים מפגש סיכום ובו לקבוע מועדים למפגשי מעקב.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן