אורח חיים בריא לחולי סוכרת

אורח חיים בריא לחולי סוכרתשמירה על אורח חיים בריא היא אחד המפתחות לאריכות ימים כשהדבר נכון עבור כלל האוכלוסייה ללא יוצאים מן הכלל. עם זאת, כאשר מדובר על אוכלוסיית חולי הסוכרת, לשמירה על אורח חיים בריא יש משקל רב יותר שכן רק על ידי שמירה על אורח חיים בריא ניתן להימנע מסיבוכי המחלה או לכל הפחות לדחות את הגעתם.

במחקרים רבים נמצא כי לאלמנטים השונים המרכיבים את אורח החיים הבריא כמו למשל תזונה נכונה או פעילות גופנית ישנה תרומה משמעותית לבריאותם של חולי הסוכרת, החשובה לעתים לא פחות מהטיפול התרופתי. במאמר שלפניכם נפרט אודות האלמנטים השונים המרכיבים את אורח החיים הבריא, הרלוונטיים במיוחד עבור חולי הסוכרת.

הקפדה על תזונה נכונה

אחת ההמלצות המרכזיות הניתנת לחולי סוכרת עם קבלת האבחנה היא לפנות לקבלת ייעוץ תזונתי מדיאטנית קלינית. המלצה זו אומצה בחום על ידי האגודה האמריקאית לסוכרת וכן על ידי משרד הבריאות הישראלי. למעשה נכון לכתיבת שורות אלה בסל הבריאות הממלכתי מתאפשר לחולי הסוכרת בארץ לקבל 14 פגישות טיפול אצל דיאטנית קלינית. מטרת הפגישות היא להתאים לחולים תפריט יומי אישי בהתאם לממדי הגוף, להעדפות הקולינריות, למצב המחלה ועוד.

רבים מקרב חולי הסוכרת סבורים כי הקשר בין מחלתם לבין התזונה שלהם מסתכם בהשפעת המחלה על המטבוליזם של הגלוקוז אך למעשה המחלה מנהלת יחסי גומלין מורכבים עם מרכיבי מזון נוספים שחשוב לתת עליהם את הדעת. בין היתר על חולי הסוכרת להגביל את צריכת השומנים הרוויים בתפריט היומי עד לשבעה אחוז מסך הקלוריות, לצמצם ככל האפשר את צריכת שומן הטרנס, להגביל את צריכת הנתרן, להרבות בצריכת סיבים תזונתיים ועוד.

עיסוק בפעילות גופנית

רבים מקרב חולי הסוכרת מאמינים כי עליהם להימנע מעיסוק בפעילות גופנית כיוון שפעילות גופנית עלולה להזיק לבריאותם. באופן עקרוני אמונה זו לא הופיעה יש מאין וזאת כיוון שבמידה והפעילות מבוצעת באופן שגוי וללא הכוונה מקצועית, יש בכוחה להרע את בריאותם ואף לסכן את חייהם של חולי הסוכרת. עם זאת, הימנעות מעיסוק בפעילות גופנית לא עושה חסד כלל וכלל עם בריאותם של החולים.

הפעילות הגופנית מומלצת הן עבור חולי סוכרת סוג 1 והן עבור חולי סוכרת סוג 2, אך עבור חולי סוכרת סוג  2, היתרון הטמון בפעילות גופנית נחשב לגדול יותר. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהפעילות הגופנית מאפשרת להם ליהנות משיפור הרגישות של התאים לאינסולין. כמו כן הפעילות הגופנית מסייעת להפחתה במשקל ולהפחתת הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם.

ההנחיות לביצוע פעילות גופנית אינן אחידות בין אוכלוסיות החולים ובמידה והחולה נוטל אינסולין לאיזון רמות הסוכר, עליו לקבל הנחיות מיוחדות על מנת להימנע מהגעה למצבים מסכני חיים כמו חמצת מטבולית או היפוגליקמיה חמורה.

איזון רמות הסוכר בדם

כל הסיבוכים של מחלת הסוכרת נובעים מאותו הגורם – רמות גבוהות של גלוקוז בדם לאורך שנים רבות. לפיכך ישנה חשיבות עליונה לאיזון קפדני של רמות הסוכר בדם. חשוב להבין כי היפרגליקמיה לא באה לידי ביטוי בתסמינים קליניים מידיים שכן את הנזקים של ההיפרגליקמיה ניתן לראות רק לאחר מספר שנים. זוהי הסיבה לכך שחולי סוכרת רבים לא חשים במוטיבציה מיוחדת לאזן את רמות הסוכר בדמם.

לרוע המזל, למרות שההיפרגליקמיה לא באה לידי ביטוי בתסמינים חמורים יתר על המידה באופן מידי, הרי שחוסר הקפדה על איזון מיטבי של רמות הסוכר בדם עלול להוביל בטווח הארוך לבעיות ראייה ואף לעיוורון, להידרדרות של התפקוד הכלייתי, לכיבים חמורים בכפות הרגליים ועוד.

אי לכך, מומלץ שכל חולה סוכרת יקבל את כל המידע לו הוא זקוק על מנת ללמוד כיצד לאזן את רמות הסוכר בדמו באופן האופטימאלי סמוך ככל האפשר למועד האבחנה וכן חשוב שחולי הסוכרת יהיו מודעים להשלכות של רמות הסוכר הגבוהות לאורך הזמן.

עוד בנושא:

תזונה שאינה מומלצת לחולי סוכרת- ממה להימנע?

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן