מאכלים מתוקים לחולי סוכרת

מאכלים מתוקים לחולי סוכרתרבים בקרב הציבור הרחב מאמינים כי ברגע שמאן בהו מאובחן כחולה סוכרת, נגזר עליו להימנע ממזונות מתוקים למשך שארית חייו. במידה וגם אתם סבורים שאכן כך הם פני הדברים, הרשו לנו לבשר לכם כי מדובר על טעות, שעלולה להיות טעות מרה (תרתי משמע).

אמנם מחלת הסוכרת מנהלת יחסי גומלין עם התזונה שאנו אוכלים בדגש על הפחמימות שאנו צורכים, הלא הם הסוכרים, אך עצם קיום המחלה לא שולל מהחולה את הזכות ליהנות מהטעם המתוק. במאמר שלפניכם קיבצנו מספר פרטי מידע הרלוונטיים לנושא המאכלים המתוקים והממתיקים באופן כללי בקרב חולי סוכרת על מנת לעשות סדר בדברים ועל מנת לנפץ כמה מיתוסים נפוצים בנושא.

סטיביה – סטיביוזיד

סטיביה היא אחד מהממתיקים המיוחדים ביותר כיום שכן מדובר על ממתיק המופק מצמח טבעי ולא מחומרים סינטטיים כשלפי העדויות ההיסטוריות, נראה כי השימוש בצמח לצורכי המתקת המזון היה מקובל עוד לפני שהתגלתה יבשת אמריקה במאה החמש עשרה, על ידי שבטי האינקה.

הממתיק המתקבל על ידי מיצוי הצמח מתוק פי 300 מסוכר אך בניגוד לסוכר, הוא לא עובר מטבוליזם בגוף האדם ולפיכך אינו מעלה את רמת הסוכר בדם בסוכרתיים. יתרון נוסף של הסטיביה בא לידי ביטוי בכך שמדובר על ממתיק שאינו מתפרק בסביבה חומצית או בחום ולפיכך ניתן להשתמש בו גם לבישול ולאפייה. את הסטיביה ניתן להשיג בעיקר בחנויות טבע.

סוכרלוז

הסוכרלוז הוא ממתיק בעל רמת מתיקות הגבוהה פי 600 מרמת המתיקות של הסוכר. הממתיק המלאכותי אמנם מיוצר מסוכרוז בתהליכים כימיים מסוימים, אך בניגוד לסוכרוז הוא לא עובר מטבוליזם בגוף ולפיכך לא משפיע על רמות הסוכר בדם. הסוכרלוז נמכר כאבקה גבישית בצבע לבן הניתנת לשימוש במוצרי אפייה או במנות מבושלות שכן מדובר גם כן, בדומה לסטיביה, בממתיק שאינו מתפרק בחום או בסביבות בעלות חומציות גבוהה.

סכרין

סכרין הוא הממתיק המלאכותי הראשון שיוצר אי פעם ושמו נקשר בלא מעט מחלוקות בקהילה המדעית. מדובר על ממתיק בעל רמת מתיקות הגבוהה פי 300 מרמת המתיקות של הסוכר, שבדומה לסוכרלוז, לא עובר מטבוליזם בגוף האדם.

יש לציין כי לממתיק זה ישנו טעם לוואי מריר במקצת ולפיכך בחלק מהמוצרים בהם הוא נמצא, בדרך כלל ייעשה בו שימוש במקביל למעט גלוקוז. לא אחת מדובר ביחס של 96% סכרין ל- 4% גלוקוז, אך עדיין מדובר על כמות גלוקוז שיכולה להשפיע על רמות הגלוקוז בדם וחשוב לקחת נתון זה בחשבון. מוצרים המכילים את השילוב הנ"ל הם למשל "סוכרינה", "סוקל" ו"מתוק וקל".

המשמעות של תוויות המזון

סוכרתיים רבים נוטים שלא לפרש באופן הנכון את תוויות המזון המצורפות למזונות מוכנים או למוצרים שונים הנמכרים ברשתות השיווק. שימו לב, זוהי התורה על רגל אחת:

  • לייט – כאשר מוצר מסומן במילה לייט, הכוונה היא שהוא מכיל פחות קלוריות מהמוצר הזהה לו באותה הקטגוריה. כך לדוגמה מרגרינה לייט יכולה להכיל 40 אחוזי שומן בעוד שבמרגרינה רגילה ניתן למצוא אף שמונים אחוזי שומן. חשוב להבין כי אין במילה לייט שום התייחסות לכמות הפחמימות במוצר.
  • ללא תוספת סוכר – הכוונה בתווית "ללא תוספת סוכר" היא שלא הוסף למוצר סוכר נוסף מעבר לסוכר שהוא כבר מכיל באופן טבעי. עם זאת, אין משמעות הדבר שהמוצר לא מכיל סוכר ולפיכך ישנה חשיבות עליונה לקרוא את תווית הסימון התזונתי ולבדוק כמה פחמימות מכיל המוצר. כך לדוגמה ריבה ללא תוספת סוכר יכולה להכיל כמות סוכר גדולה ביותר.
  • דיאט – הכוונה במילה דיאט היא שהמוצר מכיל עד 40 קלוריות ל100 גרם ובמידה ומדובר על משקה דיאט, התכולה הקלורית שלו עומדת על עד עשרים קלוריות למאה גרם. גם כאן – לא מדובר על ממתיקים מלאכותיים או על כמות הפחמימות וחשוב להבין זאת.
  • תו א.י.ל – התו של האגודה הישראלית לסוכרת. תו זה מציין כי המוצר עמד בקריטריונים של ועדת המזון של האגודה הישראלית לסוכרת. הסימון מעיד על כך שהמוצר מכיל בעיקר פחמימות מ ורכבות, שהוא עשיר בסיבים תזונתיים, דל בכולסטרול ובשומן רווי ומוגבל בכמות הנתרן. בסמוך לתו מופיעה התוויה תזונתי שמגדירה את גודל המנה ומסבירה למה המנה מהווה תחליף מבחינה תזונתית.

לא לוותר על הטעם המתוק

לסיום חשוב לנו להבהיר כי אמנם אין שום סיבה שסוכרתיים יוותרו על הטעם המתוק, אך בניגוד לאנשים שלא סובלים מהמחלה, עליהם להקפיד שלא לצרוך סוכרים ללא מחשבה וללא התאמת המינון התרופתי. ההמלצה הטובה ביותר שאנו יכולים לתת לכם בהקשר הזה היא לפנות לדיאטנית קלינית המתמחה בטיפול בחולי סוכרת על מנת שתוכל להמליץ לכם על המזונות המתוקים המתאימים לסוכרתיים ולהדריך אתכם בנוגע למזונות שמומלץ להימנע מצריכתם או לכל הפחות להמעיט בצריכתם.

 

אולי יעניין אותך גם:

קאפקייק ללא סוכר שפשוט נמסים בפה

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן