עלייה חדה בחולי סכרת נעורים

מחלת הסוכרת הפכה כבר מזמן למגיפה עולמית. מדי שנה נצפית עלייה בחולי הסוכרת מסוג 2 (המוכרת יותר בשם "סוכרת מבוגרים"), אולם ממצאים אחרונים שמגלים חוקרים בתחום הבריאות מראים כי גם סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים), עולה בקצב של 3-5% לשנה.

מהי סוכרת

מחלת הסוכרת מוגדרת כמצב בו רמת הסוכר גלוקוז בדם היא גבוהה מהנורמה בשתי בדיקות נפרדות. לא ניתן לדבר על רמות סוכר בדם מבלי לציין את ההורמון שאחראי לויסות שלהן- אינסולין. באופן תקין, אינסולין מיוצר בתאי הלבלב באזורים שנקראים "איי לנגרהנס". לאחר מכן האינסולין שמופרש מגיע לזרם הדם ודרכו יכול לנוע בכל רקמות ואיברי הגוף.

ניתן לומר שהסוכר הוא "חומר דלק" עבור תאי הגוף, אך הוא לא יכול להיכנס לתוכם באופן חופשי, הוא זקוק לתעלה שתכניס אותו. כאן נכנס לפעולה ההורמון אינסולין- לאחר ארוחה, כאשר רמות הסוכר בדם עולות, מתקבל אות בלבלב שעליו להפריש אינסולין. האינסולין שמופרש נע כאמור בזרם הדם ונקשר לקולטן ייחודי על גבי תאי הגוף. קשירתו לקולטן מעודדת הגעה של תעלות לסוכר אל קרום התא, וכך סוכר יכול להיכנס לתא.

מחלת הסוכרת מאופיינת ברמות נמוכות או חוסר מוחלט של ההורמון אינסולין. מסיבה זו אין מי שיעזור להכניס את הסוכר לתאים ורמותיו בדם עולות. בסוכרת מסוג 1 המנגנון של המחלה הוא נזק אוטואימוני- תאים של מערכת החיסון תוקפים מסיבה לא ברורה את התאים מפרישי האינסולין בלבלב והורסים אותם. לגוף אין יכולת להפריש אינסולין.

בסוכרת מסוג 2, הקשורה להשמנת יתר, יש תחילה הפרשה מוגברת של אינסולין בכדי להתמודד עם עודף הסוכר שנצרך, במקביל נוצרת עמידות של התאים לאינסולין והם לא מגיבים לו יותר. עם הזמן התאים שמפרישים אינסולין "מתעייפים" ומתחילים למות, ואז יש חסר באינסולין ועלייה נוספת ברמות הסוכר בדם. סוכרת זו מהווה 90% מכלל התחלואה מסוכרת בעולם

הסיבות למגמת העלייה

מזה מספר שנים אנו רואים עלייה בתחלואה בסוכרת מסוג 2 אותה אנו יודעים להסביר על ידי השינוי באורח החיים המודרני- יותר ויותר אנשים סובלים מהשמנת יתר ומתחלואות הנלוות לה כמו מחלות לב, שבץ, יתר לחץ דם וכמובן סוכרת.

במקביל ובשקט, כמעט בלי שנשים לב, גם הסוכרת מסוג 1 נמצאת בעלייה מתונה אך מדאיגה, ושכיחותה בעולם כולו עולה בקצב של 3-5% לפי מחקרים אחרונים. הממצאים הנ"ל מדאיגים במיוחד מכיוון שללא טיפול נאות, סוג זה של סוכרת יכול להביא לנכות או מוות בגיל צעיר מאוד.

חוקרים מנסים למצוא תשובה לתעלומה הזו, אך לעת עתה מועלות בעיקר השערות שיכולות אולי להסביר מדוע סוכרת הנעורים נמצאת במגמת עלייה. ככל הנראה מדובר בגורמים סביבתיים ולא גנטיים שאחראיים למצב.

השערות מוקדמות שהועלו דיברו על כך שיתכן והעלייה בצריכת גלוטן וירקות שורש בעולם גורמת למצב של דלקתיות במערכת העיכול, ובסופו של דבר להרס של איי לנגרהנס ופגיעה בהפרשת אינסולין. אולם הפרשות אלה הופרכו.

התיאוריה ה"חמה" נכון להיום היא "התיאוריה ההיגיינית" שנקשרה בעבר למחלות נשימה כמו אסתמה. על-פי התיאוריה הנ"ל, עם העלייה בשמירה על ההיגיינה, נוצר מצב בו מערכת החיסון שלנו לא נחשפת למספיק גורמים זרים ולכן לא מפתחת כלפיהם סבילות.

כאשר מערכת החיסון כן פוגשת בגורם זר, היא מגיבה נגדו באגרסיביות, לפעמים בצורה מוגזמת, שפוגעת גם בתאי גוף המזכירים במאפיינים מסוימים את הגורם הזר. כך נוצרות מחלות אוטואימוניות כמו סוכרת מסוג 1- מערכת החיסון, בניסיון לתקוף גורם מזהם, הורסת גם את התאים מייצרי האינסולין. יש עדויות התומכות בהשערה זו, אולם אין עדיין הוכחה של ממש כי זה המנגנון האחראי לעלייה בשכיחות סוכרת הנעורים בעולם.

ההשערה השלישית מחזירה אותנו לאויב ישן ומוכר- השומן. לפי השערה זו, יש ילדים שהתאים מייצרי האינסולין שלהם חלשים אך מתפקדים. אותם ילדים, אם יגיעו למצב של עודף משקל, יאלצו את תאי הלבלב שלהם "לעבוד קשה יותר" בניסיון לייצר אינסולין. לבסוף התאים החלשים ממילא לא יצליחו לעמוד בעומס ויהרסו. דבר שיוביל להתפתחות של סוכרת מסוג 1.

בבסיסן של כל ההשערות עומדת עובדה מוצקה אחת- עלינו לעשות דבר מה על מנת להפסיק את מגיפת הסוכרת העולמית ובהקדם האפשרי, בטרם היא תגבה קורבנות רבים יותר ממה שגבתה עד כה.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן