הקשר בין אכילת אורז לבן לסוכרת

אין ספק שאחת המחלות הנפוצות והמשמעותיות ביותר מבחינת תחלואה ותמותה בעולם היום היא מחלת הסוכרת. סוכרת מסוג 2, המתפתחת בגיל המבוגר, גוררת תחלואה מרובה עם סיבוכים המתבטאים באיברים רבים. יכולותו של הגוף לייצר אינסולין בהתאם לרמות הסוכר בגוף נפגעת.

כתוצאה מפגיעה זו נפגע איזון הסוכר בגוף, ורמתו בדם עולה. רמה גבוהה של סוכר בדם לאורך זמן גוררת נזקים כבדים לגוף – סיכון מוגבר להתקפי לב, פגיעה כלייתית חמורה, הפרעה לראייה בעקבות פגיעה ברשתית העין, פגיעה בכלי דם קטנים ובעצבים קטנים, ועוד.

כיום, ידוע על גורמי סיכון רבים להתפתחות של סוכרת, אך לא נמצאו סיבות ברורות להתפתחות המחלה. ידוע שתזונה משפיעה מאוד על הסיכון לפתח סוכרת, ומשקל עודף יכול להוביל להופעה של המחלה. מחקרים רבים ניסו לבדוק קשר בין מוצרי מזון שונים, ובין הסכנה לפתוח סוכרת. גם צריכה של אורז לבן נבחנה במספר מאמרים, אך התוצאות הנוגעות לקשר בין אורז לבן לסוכרת לא היו חד משמעיות.

אכילת אורז לבן וסיכון לסוכרת מסוג 2

במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי היוקרתי (BMJ British Medical Journal) נערכה בדיקה מקיפה של המחקרים שבחנו את הקשר בין אכילת אורז לבן לבין סיכון לפיתוח של סוכרת מסוג 2. מחקר מסוג זה, הקרוי בעגה המדעית "מטא-אנליזה" מצרף נתונים ממספר מחקרים כדי להשיג עוצמה סטטיסטית גבוהה במטרה לענות על שאלות שטרם קיבלו תשובה חד משמעית במחקר המדעי.

תוצאות המחקר הראו, שקיים קשר בין צריכה מוגברת של אורז לבן לבין סיכון לפתח סוכרת. המאמר שפורסם צרף נתונים מארבעה מחקרים שונים, בהם נבדקו בסך הכל 352,384 נחקרים. בקרב קבוצת נחקרים גדולה זו, נמצאו 13,284 מקרים של סוכרת מסוג 2 במשך תקופות מעקב שונות שנעו בין 4 ל – 22 שנים.

המחקרים כללו אוכלוסיות מערביות ואוכולוסיות אסיאתיות מהמזרח הרחוק (יפנים וסינים). באופן בלתי מפתיע, הנחקרים האסיתים צרכו יותר אורז ממקביליהם המערביים. צריכת האורז הממוצעת בקרב האסייתים הייתה 3- 4 מנות ליום (!), לעומת מנה עד שתיים לשבוע בקרב האוכלוסייה המערבית.

ממצאי המחקר

נמצא, שבהשוואת הנחקרים שצרכו כמויות גודלות של אורז עם הנחקרים שצרכו כמויות מועטות, קיים סיכון גבוה יותר לפיתוח של סוכרת מסוג 2 בצריכה מוגברת של אורז. סיכון זה נמצא משמעותי סטטיסטית (בעיקר בקרב הנחקרים מהמזרח). החוקרים גם הראו שהסיכון לפיתוח סוכרת עולה עם העלייה בצריכת האורז.

למחקר זה כמה מגבלות. המחקר לא דן בהסברים הביולוגים והמנגנונים בהם אורז לבן גורם או מגביר את הסיכון לפיתוח סוכרת. בהעדר הסבר ביולוגי, ידע מדעי זה נשאר בחזקת "ידע סטטיסטי" בלבד. הסבר מדעי בסיסי הנוגע לקשר בין גורמים שונים בתזונה לבין סוכרת עדיין נמצא בראשיתו.

ללא ידע מעמיק בפתולוגיה הקושרת אכילת אורז להתפתחות סוכרת, קשה יהיה להתייחס לממצאים שהוצגו במחקר זה. בנוסף, כדאי לזכור שהקשר שנמצא במחקר אומנם מובהק מבחינה סטטיסטית, אך העלייה בסיכון לחלות בסוכרת בעקבות אכילת אורז נמוכה. הנתונים שהוצגו במחקר מתאימים לצורך בחינות אפידמיולוגיות, אך אינם מספקים בשום אופן המלצה להימנע מאכילת אורז או אפילו להפחית בכמויות בהן הוא נאכל.

למרות חסרונותיו, מחקר זה מצביע על גורם סיכון נוסף לחלות בסוכרת, וייתכן שלתגלית זה תהיה חשיבות בהבנת המנגנונים הגורמים למחלה, ובמציאת דרכים למנוע את התפתחותה. בנוסף, באוכלוסייות במזרח שבהן עולה השכיחות לסוכרת במידה ניכרת בעקבות שינויי תזונה ואורחות חיים, קיימת משמעות נוספת לממצאי מחקר זה, לאור שיעור האורז הגובה במיוחד בתזונה במקומות אלו.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן