Site icon המרכז לאבחון וטיפול בסוכרת

שינוי אורח חיים לטיפול בסוכרת

שכיחותה של מחלת הסוכרת עולה במהירות רבה בעולם המערבי ובארצות בלתי מפותחות כאחד.  מחלה זו פוגעת בחולים רבים ברחבי העולם, ויש המגדירים אותה כמגיפה של ממש.  מחלת הסוכרת מסוג 2 (הסוג השכיח אצל מבוגרים, בניגוד לסוכרת מסוג 1, השכיח בצעירים) היא מצב שבו רמות הסוכר בדם גבוהות יתר על המידה.

הסיבוכים השכיחים של סוכרת כוללים סיכון מוגבר למחלות לב והתקפי לב, עיוורון, אי ספיקת כליות ופגיעה בגפיים. לעיתים, פצע שאיננו מתרפא בכף הרגל בעקבות מחלת הסוכרת מוביל לכריתת הרגל ולפגיעה קשה באיכות החיים של החולה, לכן אחד מהסיבוכים הנפוצים והקשים של מחלה זו הוא הגבלה בניידות.

שינוי אורחות חיים

מחקרים רבים הראו שהדרך הראשונית הטובה ביותר לטפל בסוכרת, וגם למנוע את הופתעה של מחלה זו, כרוך בשינוי הרגלי החיים ואימוץ אורח חיים בריא. הקשר בין משקל עודף לפיתוח סוכרת הוכח במחקרים רבים. נמצא שיש קשר ישיר בין רמות השומן התוך בטני, ובין הסיכון לפיתוח סוכרת וסיבוכי סוכרת.

ירידה במשקל יעילה ביותר לטיפול במחלה. במספר מחקרים שנערכו לאחרונה ופורסמו בעיתונות הרפואית, נמצא שגם ניתוח בריאטרי, כמו ניתוח קיצור קיבה יכול לרפא סוכרת, לעיתים אף יותר מהטיפול התרופתי. שינוי אורח החיים כולל, בראש ובראשונה, ניסיון לירידה במשקל עם תזונה בריאה.

מלבד שינוי התזונה אצל החולים, נמצא שיש קשר הדוק בין פעילות גופנית סדירה ובין מחלת הסוכרת. פעילות גופנית מפיחתה את ערכי הסוכר בדם, משפרת את התגובה של הגוף לאינסולין ויכולה לסייע בהפחתה של תרופות אנטי-סוכרתיות. המלצה לפעילות גופנית כוללת בדרך כלל חצי שעה של פעילות, כחמש פעמים בשבוע. כיום, רופאים רבים טוענים שהפעילות הגופנית המומלצת צריכה להיות אינטנסיבית אף יותר.

מלבד ההמלצות לירידה במשקל, תזונה מתאימה ופעילות גופנית, שינוי אורח החיים כולל הפסקת עישון, שמשפיע גם הוא על כלי הדם בגוף, ועלול להחמיר את סיבוכי הסוכרת, מלבד הנזקים הקשורים בהגברה רבה של הסיכון לחלות בסרטן מסוגים שונים.

כיצד משפיע שינוי אורחות החיים על מחלת הסוכרת?

מחקר חשוב שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי היוקרתי The New England Journal of Medicine ניסה לבחון את הקשר שבין שינוי אורחות חיים לבין סיבוכי סוכרת, ובייחוד בנוגע להגבלות בניידות אצל חולי סוכרת.

במחקר נבדקו כ- 5,000 חולים בין הגילאים 45 ל- 74, והם חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. כל הנבדקים במחקר סבלו מהשמנת יתר או מעודף משקל. קבוצה אחת של נבדקים עברה התערבות אינטנסיבית שנועדה לגרום לחברים בה לשנות את אורח חייהם לבריא יותר, ואילו קבוצה שנייה עברה תוכנית לתמיכה בסוכרת, כולל לימוד על המחלה, אך ללא תוכנית התערבותית בנוגע לאורח חיים בריא.

החוקרים עקבו אחר שתי הקבוצות  ואמדו את ההפרעות והקושי בניידות אצל החולים כעבור ארבע שנים מתחילתו של המחקר. נמצא שבקבוצת ההתערבות של אורח החיים שיעור הסובלים מנכות קשה עם הפרעה בניידות עמד על 20.6% ואילו בקבוצה השנייה עמד שיעור הסובלים מהפרעה דומה על 26.3%.

באופן דומה, שיעור החולים שהיו במצב טוב מבחינת כושר הניידות היה גבוה יותר בקבוצה הראשונה. בבדיקה של הגורמים השונים להבדלים בין הקבוצות נמצא שפעילות גופנית וירידה במשקל היו משמעותיים בהפחתת הסיכון לפגיעה בניידות.

החוקרים מסכמים, ששינוי אורח החיים מפחית את הסיכון לפגיעה בניידות אצל חולי סוכרת עם משקל עודף. אין ספק שהתנהגות נכונה מבחינה רפואית חשובה ביותר לבריאות שלנו – הקפדה על תזונה מתאימה, משקל נכון, ופעילות גופנית סדירה הן אבני יסוד בבריאות של חולי סוכרת בפרט, וכל אחד אחר בכלל.

קראו עוד:

ניתוחים בריאטריים לחולי סוכרת

Exit mobile version