המרכז לאבחון וטיפול בסוכרת

איך תצליחו להפוך את החיים לבריאים יותר? חיים ללא סוכר


חיים בריאים ללא סוכרסוכר הוא אחד הרכיבים המרכזיים בתפריטי התזונה של רבים מאיתנו, גם אם לא תמיד אנחנו מודעים לכך.

הסוכר מופיע במזונות במגוון צורות, וצריכה מוגברת שלו מובילה לעלייה ברמת הגלוקוז, לסיכון מוחשי למחלת הסוכרת, ולהשלכות בריאותיות נקודתיות על הבריאות הפיזית והנפשית.

הרחקת הסוכר מהתפריט נראית בנקודת ההתחלה כמו משימה קשה עד בלתי אפשרית, במיוחד עבור אלה שהתרגלו במהלך השנים לסוכר או אפילו התמכרו אליו. אך ניתן להתגבר על ההשתוקקות לסוכר, וליהנות משפע יתרונות בריאותיים ושיפור ניכר באיכות החיים.

כל הסיבות להרחיק את הסוכר מהתפריט

הסיבה הראשונה והמובנת מאליה להימנע ככל האפשר לסוכר קשורה למדדי הגלוקוז בדם. כל אדם נמצא במובן מסוים בקבוצת סיכון למחלת הסוכרת, אם אינו מקפיד על אורח חיים בריא. מחלות שונות, תורשה ולחצים נפשיים הם גורמי סיכון נוספים, אך במרבית המקרים, צריכה מוגברת של סוכר מגבירה את הסיכון לסוכרת.

ברמה השטחית, סוכר אכן מאפשר מצבורי אנרגיה בגוף, אך לפרק זמן קצר בלבד. לאחר העלייה באנרגיה, מתרחשת צניחת סוכר המוביל לעייפות מוגברת. גם מבחינת יכולת הריכוז, הסוכר פועל באופן זהה. תלמידים רבים נוהגים לאכול משהו מתוק במהלך מבחן, כדי לשמור על אנרגיה או ריכוז, אבל אחרי ההשפעה הקצרה הם עלולים לסבול מירידה במדדים האלה.

הסברה הרווחת בציבור היא שסוכר משפיע באופן שלילי על העור, בעיקר בשל העלייה ברמות האינסולין. אכילה מוגברת של סוכר עלולה לגרום להידלדלות העור והיווצרות קמטים, ולהחמיר בעיות עור קיימות, דוגמת פצעי אקנה.

הסיבה העיקרית להתחלת חיים ללא סוכר: מניעת השמנת יתר

משקל הגוף משפיע באופן משמעותי על הבריאות, ועודף סוכר מגביר את הסיכוי להשמנת יתר. סוכר מכיל רמות גבוהות של קלוריות, וצריכתו משפיעה ישירות על הסיכון להשמנת יתר.

אך חמורה מכך היא העובדה שסוכר מוביל להתמכרות, כך שהמכורים לסוכר, כולל אנשים רזים, שפשוט אוהבים סוכר, עלולים לאכול ממנו יותר ולהגביר את הסיכון לסוכרת. סוכר קשור במקרים רבים למזונות תעשייתיים ומעובדים שאינם בריאים ומובילים להשמנה.

לדעת להגיד לגוף "לא"!

 קשה להפסיק לאכול מזונות אהובים, במיוחד כשהם מפתים כמו סוכרים. הרחקת הסוכר מהתפריט צריכה להתבצע בהדרגה. חלק מהאנשים מצליחים להיגמל מהסוכר גם באמצעות שינוי מסיבי, אבל לא כולם. אם מפחיתים בהדרגה את הסוכרים, למשך תקופה של מספר שבועות, השינוי יהיה יותר פשוט.

הקושי טבעי, אבל חשוב לדעת להגיד לגוף "לא", ולנסות להפחית ככל הניתן את צריכת הסוכר. כעבור פרק זמן לא ארוך, הגוף עשוי לסרב בעצמו לסוכרים. כמובן שמי שמתחיל להרגיל את ילדיו לצריכה מופחתת של סוכר, משפר את בריאותם גם לטווח הארוך.

אתגר ללא סוכר: הרכבת התפריט

הרכבת תפריט באתגר ללא סוכר מתחילה עם איתור המזונות שאינם כוללים סוכר בצורה ישירה, כמו גם סוכר ש"מתחבא" במאכלים.

כך, למשל, גם דבש, סילאן ופירות מכילים צורות שונות של סוכר, אך אלו סוכרים טבעיים, ואם לא ניתן בשום אופן להימנע ממאכלים מתוקים, עדיף שהם יגיעו ממקורות טבעיים. התפריט באתגר ללא סוכר צריך לכלול שפע ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים, חלבונים, ושומנים בריאים. כדי להרכיב תפריט מאוזן ובריא, מומלץ לפנות להתייעץ עם דיאטנית.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

מה באמת מסתתר מאחורי האותיות הקטנות של מאכלים נטולי סוכר?

Exit mobile version