Site icon המרכז לאבחון וטיפול בסוכרת

הריון בקרב חולות בסוכרת

מחלת הסוכרת היא מחלה המשפיעה על מאזן הסוכר בדם ובגוף, וקשורה בפגיעה בפעילות ההורמון העיקרי המווסת את רמות הסוכר בדם – האינסולין.  קיימים שני סוגים עיקריים של מחלת הסוכרת. סוכרת מסוג 1 מאפיינת יותר את הגיל הצעיר, וקשורה בהרס התאים בלבלב המייצרים את האינסולין. סוכרת מסוג 2 מופיעה בדרך כלל בגיל מבוגר יותר, קשורה בעודף משקל ותגובה לא תקינה של רקמות הגוף לאינסולין.

מבחינים בין שני מצבים עיקריים בסוכרת בהריון – סוכרת שהתפתחה בהריון עצמו (סוכרת הריונית), וסוכרת שאובחנה עוד בטרם ההריון – ובה נעסוק כאן. לפני המצאת האינסולין הניתן להזרקה, נשים ותינוקות רבים מתו במהלך ההריון והלידה.

כיום, בטיפול רפואי טוב ומעקב קפדני, שיעור ההריונות המוצלחים גבוה מאוד, ושיעורי התמותה העובריים נמוכים. סוכרת שהופיעה בטרם ההריון מופיעה בכ – 1 עד 3 לכל 1,000 הריונות. זו תופעה נפוצה, המעסיקה נשים רבות, ודורשת טיפול מסור.

סיבוכים אפשריים

סוכרת כרוכה בסיכונים מוגברים לאם וליילוד. בסוכרת שאיננה מאוזנת היטב, שיעור ההפלות גבוה ביחס להריון רגיל, והסיכון לפגיעות מולדות משמעותיות מגיע לכמעט 10%. מצב חריף ומסכן חיים של סוכרת לא מאוזנת, קטואצידוזיס סוכרתית, מוביל לתמותה של עד 10% אצל העובר.

רמות גבוהות של סוכר ואינסולין משפיעות לרעה על העובר. אינסולין גורם לגדילה רבה מדי של העובר ברחם, מצב המכונה מקרוזומיה. מקרוזומיה של העובר משפיעה על הלידה, ולעיתים מצריכה ניתוח קיסרי מתוכנן.

סוכרת בהריון מגבירה את הסיכון של קשיי נשימה, כמות גדולה מדי של דם בעובר (פוליציטמיה), ומחלות לב (קרדיומיופתיה ואי ספיקת לב). התינוק נולד עם רקמה מפותחת של לבלב המייצרת כמויות גדולות של אינסולין, בתגובה לרמות הסוכר הגבוהות בדם. מצב זה עלול לגרום גם לירידות סוכר חמורות (היפוגליקמיה) בתינוק לאחר הלידה.

טיפול בסוכרת בעת ההריון

איזון הדוק של הסוכרת חיוני לפני ההריון ובמהלכו. נהוג למדוד את רמות הסוכר בדם בטווח הארוך באמצעות בדיקת ההמוגלובין המסוכרר – HbA1c. ככל שרמות ההמוגלובין המסוכרז נמוכות יותר, הסוכרת מצויה באיזון טוב יותר, ושיעור הסיבוכים ביילוד קטן. כאשר אחוז ההמוגלובין המסוכרז נמוך מ- 8, שיעור המומים העובריים המשמעותיים קרוב ל – 3%. לעומת זאת, כאשר אחוז ההמוגלובין המסוכרז גובה מ- 10, שיעור המומים עולה עד ל 24%.

לידה בחולות סוכרת

סוכרת  מגבירה את הסיכון ללידה מוקדמת. לעיתים יש צורך בשימוש בתרופות כדי למנוע לידה מוקדמת. חולות סוכרת מקבלות במהלך הלידה סוכר לווריד, והמשך של אינסולין במידת הצורך. כאשר מתוכנן ליולדת ניתוח קיסרי, יש להימנע מנטילת האינסולין בבוקר הניתוח, כדי לא להגיע למצב של רמת סוכר נמוכה בדם בעת ביצוע הפרוצדורה.

טיפול רפואי בעובר

הטיפול העיקרי בסוכרת כולל מעקב קפדני ומדוקדק אחר רמות הסוכר בדם. יש צורך במדידות תכופות של רמות הסוכר בבית, דיאטה מתאימה ופעילות גופנית מספקת. מסתבר שפעילות גופנית מעלה את רגישות הגוף לאינסולין, ומשפרת את מצב המחלה בהריון.

הגבלה קלורית נעשית בדרך כלל על פי מפתח של עד 35 קלוריות לק"ג גוף. הדיאטה צריכה להכיל, באופן גס, כ – 45% פחמימות, 35% שומן ו – 20% חלבון. כדי לשמור על ההמלצות התזונתיות הרצויות כדאי לערוך ביקורים והתייעצויות סדירות עם דיאטנית המתמחה בנושא.

הטיפול התרופתי בסוכרת הריונית כולל בעיקר זריקות אינסולין, הניתנות מתחת לעור. משאבות אינסולין המזריקות אינסולין משמשות גם הן לטיפול, בייחוד בחולות שהשתמשו בהן לפני ההריון. בדרך כלל אין שימוש בתרופות אחרות להורדת רמת הסוכר, אם כי לאחרונה עולות עדויות על יעילות השימוש בתרופות נוספות בסוכרת בהריון, כדוגמת מטפורמין.

קראו עוד:

סיכוני היפוגליקמיה בסוכרת

Exit mobile version