Site icon המרכז לאבחון וטיפול בסוכרת

הריון בסיכון גבוה לנשים סוכרתיות

הבשורה על כניסה להריון היא תמיד בשורה משמחת ומרגשת עבור בני הזוג שלפניהם עומדים כרגע תשעה חודשים של התרגשות, ציפייה ותקוות לתינוק שעומד להיוולד להם. ברוב המקרים, התקווה לתינוק בריא ועגלגל מתממשת, אולם לעיתים נולדים תינוקות בעלי מומים.

קיימים מספר גורמי סיכון להולדת תינוק עם מום מולד. הנפוצים שבהם כוללים חשיפה לקרינה מייננת במהלך ההריון, שימוש בתרופות מסוימות שיכולות לגרום למומים בעובר, תזונה בלתי מספקת של האם מבחינת ויטמינים וכן מחלות כרוניות של האם.

המומים המולדים הנפוצים ביותר הם מומים לבביים וכן מומים הקשורים ב"סגירה" של רקמות העובר כמו שפה שסועה וחך שסוע. מרבית המומים ניתן לתיקון על ידי ניתוח, אולם חשוב לצמצם ככל שניתן את גורמי הסיכון בכדי להימנע מסיבוכים מיותרים.

נשים סוכרתיות – סיכון גבוה ללדת תינוק בעל מום

מחלת הסוכרת מתאפיינת ברמות גבוהות של סוכר בדם. ההורמון האחראי להכנסת הסוכר לתאי הגוף הוא אינסולין שמיוצר על ידי הלבלב. למחלת הסוכרת סיבוכים רבים הקשורים לאיברים רבים בגוף. לסוכרת יש השפעה גם על מהלך ההיריון של נשים סוכרתיות.

ישנם שלושה סוגים עיקריים של סוכרת:

מחקר – הריון של נשים סוכרתיות

מחקר שבוצע לאחרונה באוניברסיטת ניוקאסל שבאנגליה גילה ממצאים מדאיגים למדי הקשורים לאימהות סוכרתיות- הסיכוי שלהן להביא לעולם ילד עם מום מולד הוא גבוה פי 4 מאשר באוכלוסיה הכללית.

במסגרת המחקר נבדקו למעלה מ-400,000 נשים בריטיות בין השנים 1996 ל-2008. הנשים היו כולן הרות ונערך מעקב אחר רמות הסוכר שלהן במהלך ההריון. לאחר הלידה בוצעה הערכה של מספר הלידות של תינוקות בעלי מום.

מניתוח התוצאות עלה כי בעוד שבקרב נשים ללא סוכרת הסיכוי ללידת תינוק בעל מום עמד על 17 לכל 1000 לידות, בנשים הסוכרתיות, השכיחות של תינוקות בעלי מום הייתה 72 מכל 1000 לידות. מדובר על הבדל של פי 4.

החוקרים הסיקו כי שמירה על רמות סוכר מאוזנות במהלך ההיריון היא הגורם החשוב ביותר שיכול למנוע היווצרות של מומים מולדים. מרבית המומים נוצרים במהלך השליש הראשון להריון ולכן הקפדה על רמת סוכר מאוזנת בייחוד בתקופה זו היא קריטית. מדובר בתקופה בעייתית מכיוון שמספר לא מצומצם של נשים כלל אינן מודעות לכך שהן בהריון בחודשים הראשונים, דבר שיכול לחשוף אותן למומים אם רמת הסוכר שלהם אינה מאוזנת.

המדד המשקף בצורה האמינה ביותר את רמת איזון הסוכר בדם הוא ערך בשם HbA1C שבודק את איזון הסוכר בדם בשלושת החודשים האחרונים. החוקרים המליצו לנשים סוכרתיות שמתכננות הריון לגשת לבדיקות דם לפני כן ולוודא שרמת ה- HbA1C שלהן אינה עולה על 6.1%.

לנשים סוכרתיות שלא מתכננות הריון, מומלץ להשתמש באמצעי מניעה בכדי למנוע מצב של הריון לא מתוכנן עם סיכוי מוגבר לתינוק בעל מום. שמירה על רמת סוכר מאוזנת טרם ובמהלך ההריון, מפחיתה משמעותית את הסיכון של אם סוכרתית להביא לעולם תינוק בעל מום.

Exit mobile version