המרכז לאבחון וטיפול בסוכרת

אפשרויות טיפול מגוונות בכיב רגל סוכרתית


בישראל קיימים מאות אלפי חולי סוכרת, מה שמסביר מדוע המחלה הכרונית החמורה הזו נחשבת לאחת המגפות המשמעותיות שלטיפולים בכיב רגל סוכרתית המאה ה-21. מחלת הסוכרת טומנת בחובה לא מעט סיכונים, כולל הופעת כיבים ופצעים קשיי ריפוי בכף הרגל. בהיעדר אבחון מדויק וטיפול הולם, ייתכנו סיבוכים חמורים – כולל סכנת קטיעה של הרגל, או אפילו מוות.
במצב הדברים הזה, ברור מדוע חייבים להעניק לכיב רגל סוכרתית את מלוא תשומת הלב. אבל איך בדיוק ניתן לטפל במצב ולמנוע ממנו להחמיר? על הטיפולים המרכזיים המוצעים כיום להתמודודת עם הבעיה במאמר הנוכחי.

אבחון ומניעת כיב רגל סוכרתית

בדומה לסיבוכים אחרים של מחלות כרוניות, גם במקרה של כיב רגל סוכרתית יש חשיבות מכרעת לפעולות מניעה. חשוב שחולי סוכרת יהיו מודעים לסכנות הניצבות עבור כף הרגל שלהם ויבדקו אותה בכל יום על מנת לנסות ולאתר סימנים המצביעים על הבעיה המתפתחת, דוגמת נפיחויות ושלפוחיות, חתכים, אודם, דימומים, הפרשות ועוד. בכל חשד לבעיה בכף הרגל, אפילו מינימלי, יש לגשת לרופא מומחה.

חשוב להקפיד על רחצה של כפות הרגליים פעמיים ביום, במים פושרים, ולמרוח לאחר מכן קרם לחות. למרות שיש חולי סוכרת שמנסים לחמם את הרגל (למשל עם כרית מחוממת או מול אש), בפועל זה עלול להזיק להם ולגרום להם לכוויות.
קיים מגוון רחב של אביזרים בהם אפשר להשתמש כדי להפחית את הסיכויים להתפתחות כף רגל סוכרתית, או לחלופין לטפל בה בשלבים הראשונים. תוכלו למצוא נעליים מיוחדות, כאשר בכל מקרה חשוב להשתמש בנעליים רכות וברחבות. גרביים לחולי סוכרת ומדרסים עשויים בהחלט להיכנס לתוך תמונת הטיפולים.

מהן שיטות הטיפול המקובלות בכיב רגל סוכרתית?

כיום יש תרופות שונות בהן ניתן להשתמש על מנת לשפר את מצב כף הרגל. רוב התרופות מיועדות לשפר את זרימת הדם בגוף, מה שישפיע מטבע הדברים על כף הרגל. הבעיה היא שלתרופות יש תופעות לוואי, ולא תמיד זה פשוט לשלב אותן בשגרת היום יום. חשבו למשל על קשישים שסובלים בנוסף לסוכרת מקשיים קוגניטיביים ומבעיות תפקוד, המקשות עליהם בשגרה.

במצבים מורכבים יותר, וכאשר התרופות אינן מועילות, ייתכן שיהיה צורך לעבור פעילות כירורגיות דוגמת צנתור או ניתוחי מעקפים, במטרה לשפר את זרימת הדם גם כן. יש להדגיש עם זאת שברמה הכללית, הטיפול בעולם כיום בכף רגל סוכרתית הוא מוגבל מאוד כך שהבעיה עלולה להחמיר ולגרום לכל אותם סיבוכים שתיארנו מעלה.

כשטכנולוגיה נכנסת לתמונה דברים נפלאים קורים

עם השנים, התפתחו בצורה משמעותית הכלים הטיפוליים המאפשרים להתמודד עם בעיות שונות. החדשות המעודדות, הן שחלק מהטיפולים יכולים להיות רלוונטיים גם במקרה של כף רגל סוכרתית. בי קיור לייזר הוא מכשיר לייזר ביתי, המבוסס על לייזר רך/קר ומקורות אנרגיה נוספים. בכוחו – וזה הוכח מבחינה מחקרית – להפחית את הכאבים הנובעים מהכיבים, למנוע המשך הידרדרות של המצב או אפילו לעודד את מנגנוני הגוף המביאים לריפוי שלהם.

כדי שכל זה יקרה, פועל בי קיור לייזר בכמה אופנים על הגוף. המכשיר מביא בין היתר לייצור מוגבר של קולגן ואלסטין, שחרור אנדרופינים המזוהים עם שיפור התחושה הכללית ושיכוך כאבים, שיפור זרימת הדם באזור המטופל, חידוש הרקמות, האצת המטבוליזם ועוד. מחקרים שנערכו ברחבי העולם, יחד עם הניסיון שהצטבר בשטח, מראים שהטיפול עשוי להביא לתחילת ההגלדה של הפצעים תוך פרק זמן של כשבוע, או אפילו לסגירה מוחלטת של הפצע לאחר כחודש ימים של טיפול על פי התוכנית הנבנית עבור אדם מסוים.

לקריאה נוספת:
Preventing Foot Ulcers in Patients with Diabetes
Patient Education for Preventing Diabetic Foot Ulceration

Exit mobile version