המרכז לאבחון וטיפול בסוכרת

האם יש קשר בין המוצא שלכם להשמנת יתר וסוכרת?


השמנת יתר וסוכרת הם מהמגיפות המשמעותיות ביותר של המאה ה-21. נהוג לייחס אותן לשורה ארוכה של גורמים, כולל הרגלי תזונה לקויים והיעדר פעילות גופנית מספקת בקרב רבים באוכלוסייה. אבל האם יכולה להיות השפעה למוצא האתני של האדם? האם ייתכן שאדם שכל "חטאו" הוא שנולד במוצא מסוים יהיה בעל סיכוי גבוה יותר לסבול מהשמנת יתר או מסוכרת? התשובה, שאולי תפתיע חלק מכם, נוטה בהחלט להיות חיובית.

גרים במזרח התיכון? נמצאים בסיכון פי 5 לחלות בסוכרת

במהלך השנים נערכו לא מעט מחקרים ששמו להם למטרה להבין טוב יותר את הבסיס להשמנת יתר ולסוכרת, כולל בכל הנוגע לשאלת המוצא של האדם. חלק מהמחקרים הראו שהקשר הזה קיים. כך למשל נמצא כי אנשים אשר המוצא שלהם הוא במדינות המזרח התיכון, דרום אסיה או אפריקה נמצאים בקבוצת סיכון גבוה יותר לסוכרת מסוג 2 ("סוכרת מבוגרים") בהשוואה לאנשים שמוצאם אחר, ובאופן משמעותי: סיכון גבוה פי חמישה. הסיבות לכך עדיין אינן ידועות באופן מלא.

מחקרים מהסוג הזה השפיעו על הגישה הרשמית של כמה מארגוני הבריאות החשובים בעולם (ובהמשך גם על משרד הבריאות הישראלי, כפי שנראה מיד). מסמך העמדה הרשמי האחרון של ה-AACE, ארגון הרופאים האנדוקרינולוגים בארצות הברית, הבליט את הצורך במתן דגש ניכר על המוצא האתני של האדם בעת בניית תוכנית טיפולים למחלת הסוכרת

גברים יהודים בסיכון גבוה לסוכרת לעומת נשים

עוד מעניין לציין כי המוצא האתני עשוי להשפיע על שכיחות הבעיה בגילאים שונים. בהתייחס לסוכרת, מצביעים למשל הנתונים של משרד הבריאות על כך שאצל יהודים, אחוז הסובלים מהמחלה גבוה יותר בקרב גברים לעומת נשים בלי קשר לשאלת הגיל, בעוד שבמקרה של האוכלוסייה הערבית שיעור הסוכרת גבוה יותר בגברים עד גיל 55 בהשוואה לנשים, אך מגיל זה דווקא נשים הן שנוטות לסבול יותר מהמחלה.

מקור הנתונים האלו בסקר טלפוני, המגביל במידה מסוימת את התקיפות והמהימנות שלהם, אבל אין ספק שהם מעלים כמה נקודות למחשבה. 

חשוב לשים לב שאין תמיד את היכולת לדעת ממה בדיוק נובעים ההבדלים תלויי המוצא האתני. נתונים ממקומות רבים בעולם מצביעים למשל על כך ששיעור האנשים הסובלים מהשמנת יתר גבוה יותר באזורים שתושביהם הם בעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך, כך שבפריפריה בישראל שיעור השמנת היתר גבוה בהשוואה לערי המרכז. גם אם יתברר כי לא המוצא האתני של האדם הוא שמסביר את הנתונים אלא הסביבה בה הוא חי, ייתכן שיש לכך השפעה גדולה מבחינת תמונת הטיפול בבעיה.

התאמת הטיפול בסוכרת

הכרה הולכת וגוברת בקשר שבין המוצא האתני לבין השמנת יתר וסוכרת מקבלת כיום חלק גדול מתשומת הלב בקהילה הרפואית. ההנחה, כפי שבאה לידי ביטוי בכנס מקצועי ארצי שהתקיים לפני כמה חודשים עבור אחיות מומחיות קליניות שעיסוקן הוא מחלת הסוכרת, היא שבתנאים האלו נדרש לפתח גישות טיפול חדשות. 

מעבר להגדלת המודעות לעובדה שלמוצא האתני עשויה במצבים מסוימים להיות השפעה לא קטנה על הסבירות לסבול מהמחלות, כפי שטוענים חוקרים רבים, נדרשת היכרות עם תרבות האדם החולה והסביבה בה הוא חי לצורך התאמת הטיפול בצורה אופטימלית עבורו. באותו הכנס דיברו על יצירת "ארגז כלים" חדש, כשהפתרונות הספציפיים בהם מחליט הרופא להשתמש יושפעו במידה מסוימת מהמוצא האתני של האדם. 

השורה התחתונה צריכה להיות שגם אם יש השפעה למוצא האתני של האדם, אסור לקחת אותה כמובנת מאליה. את השמנת היתר ולעיתים גם הסוכרת אפשר למנוע, או לכל הפחות לצמצם, באמצעות הקפדה על אורח חיים בריא ובחירה בתוכנית טיפולים המותאמת לאדם הספציפי, בין אם באופן פרטני ובין אם בהתחשב במוצאו האתני.

Exit mobile version