המרכז לאבחון וטיפול בסוכרת

זכויות חולי סוכרת – מה מגיע לכם?

זכויות חולי סוכרת - מה מגיע לכם?סוכרת היא מחלה שמתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם ובשתן. ישנן שלוש צורות של סוכרת:  סוכרת נעורים (סוכרת מסוג 1), סוכרת מסוג 2 וסוכרת היריון. לכל צורות המחלה יש השלכות ותסמינים דומים, וכולן נגרמות כתוצאה מבעיה בייצור האינסולין בגוף או בקליטתו.

חולי סוכרת נזקקים לטיפולים רבים ולתנאים מיוחדים בתחומים שונים בחיים, כדי שיוכלו להתמודד עם המחלה, שלעתים גורמת לסיבוכים קשים. לצורך עזרה, חולי סוכרת זכאים למספר זכויות:

זכויות חולי סוכרת בביטוח לאומי

זכויות חולי סוכרת במקומות עבודה

החוק לא קובע הגבלות בתחומי עבודה. חולי סוכרת יכולים לעסוק בכל מקצוע, פרט למגבלות אחדות במקצועות הקשורים בתחבורה (נהגי משאיות, אוטובוסים ורכבות), שאז יש סכנה לציבור ולא רק לחולים

עצמם. במהלך השנים האחרונות הוחלט להכיר בסוכרת כמחלת עבודה, ובהתאם לכך זכאים החולים לזכויות כספיות מן הביטוח הלאומי.

זכויות חולי סוכרת בצבא

חולי סוכרת נעורים מקבלים פרופיל 21 ואינם יכולים להתגייס לצבא, ולרוב נשלחת לביתם תעודת פטור משירות. החל משנת 1978 חל חוק שירות הביטחון שקובע כי חולי סוכרת זכאים להגיש בקשת התנדבות לצבא (מגיל 18 עד 25). במידה שהם מתנדבים, עליהם לעמוד בכל הכללים שנקבעו לחיילים, ללא יוצא דופן.

חולי סוכרת שמתנדבים לצבא יכולים לעסוק בתחום ההנדסאות, המחשבים, המודיעין, השרטוט הטכני, ההדרכה ועוד. ההגבלות בתנאי השירות של החולים הולכות ופוחתות עם הזמן, לאור הניסיון החיובי של צה"ל עם חיילים סוכרתיים. זכויות רפואיות של חולי סוכרת בזמן הצבא מגיעות מקופות החולים, דרכן נערכים הטיפולים וניתנות התרופות.

עם השחרור מצה"ל, חולי הסוכרת בעלי מעמד שווה לכל החיילים שהשתחררו, פרט למענק השחרור שלהם שהוא נמוך יותר, מפני שתקופת השירות קצרה יותר.

רישיון נהיגה

חולי סוכרת זכאים לקבל רישיון נהיגה בכלי רכב פרטיים, באופנועים עד 500 סמ"ק ובמשאיות עם 3 טון. כמו כל אדם אחר שמבקש להוציא רישיון, גם חולי סוכרת חייבים להציג טופס בדיקה רפואית ובדיקה גופנית, ותוצאות של בדיקת עיניים המוכיחות כי הם כשירים לנהיגה.

חולי סוכרת יוכלו להיבחן במבחני תיאוריה ולגשת לטסט מעשי רק לאחר שהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים שלח את הטופס הרפואי, אודות החולה, ממשרד הרישוי.

Exit mobile version