ערכים המעידים על סוכרת הריון

סוכרת הריון הוא מצב בו רמת הסוכר בדמה של אישה הנמצאת בהריון חורגת כלפי מעלה מגבולות הנורמה. ישנה גם סוכרת טרום הריונית – כזו שהייתה קיימת עוד לפני ההיריון. סוכרת זו יכולה להיות מסוג 1 או מסוג 2.

סוכרת הריון המכונה גם gestational diabetes היא סוכרת שהגילוי הראשוני שלה היה במהלך ההיריון ולרוב היא גם תחלוף בסיומו. סוכרת זו מופיעה אצל כ-3% מהנשים ההרות והיא מופיע לרוב בשליש השני של ההיריון.

הסוכרת ההריונית מזכירה מאוד סוכרת מבוגרים, מהבחינה שבשני סוגי הסוכרת מתפתחת עמידות לאינסולין. ההבדל הוא שבסוכרת הריון, העמידות לאינסולין נעלמת לאחר הלידה. הסיבה לקיום עמידות לאינסולין בנשים הרות מקורה בשיליה. השיליה מפרישה הורמונים שהם נוגדי אינסולין ומחלישים את ההשפעה שלו- הכנסת סוכר לתאי האם. הסיבה לכך היא ככל הנראה הצורך של העובר הגדל ביותר סוכר שיעבור אליו.

נשים בסיכון לסוכרת הריון הן: נשים שסבלו מסוכרת הריונית בהריונות קודמים, נשים הסובלות מהשמנת יתר או כאלה שעלו מאוד במשקל במהלך ההיריון, נשים עם היסטוריה משפחתית של סוכרת הריונית, נשים שילדו בעבר תינוקות גדולים ונשים שבעברן הפלות, לידת תינוק מת או לידת תינוק הסובל ממומים.

אבחון סוכרת הריון

אבחון סוכרת נעשה על ידי בדיקת העמסת סוכר. בדיקה זו מבוצעת לכל הנשים בהריון על פי הנחיה של משרד הבריאות בין השבועות 24-28 להריון. במהלך הבדיקה, האישה מתבקשת לשתות 50 גרם של תמיסת סוכר.

לאחר שעה, נלקחת מהאישה דגימת דם ורידי ונמדדת בה רמת הסוכר. אם הרמה נמוכה מ-140 מיליגרם לדציליטר, הבדיקה תקינה. אם הערך הוא מעל 200 מ"ג/ד"ל, הוא מצביע על סוכרת הריון.

במידה והערך הוא בין 140 ל-200, מתבצעת העמסת סוכר נוספת, הפעם של 100 גרם. זו נעשית לאחר 3 ימים של דיאטה עשירה בפחמימות, שנועדה להביא את הלבלב לפעילות מקסימאלית של הפרשת אינסולין. ערכי סוכרת תקינים לפני ואחרי העמסה זו אמורים להיות:

  • בצום – מתחת ל-95 מ"ג/ד"ל.
  • שעה לאחר העמסה – מתחת ל-180 מ"ג/ד"ל.
  • שעתיים לאחר העמסה – מתחת ל-155 מ"ג/ד"ל.
  • שלוש שעות לאחר העמסה – מתחת ל-140 מ"ג/ד"ל.
  • תוצאה חריגה ב-2 מהבדיקות הנ"ל מאבחנת גם היא סוכרת הריון.

חשוב מאוד לבצע מעקב וניטור של האישה ההרה ושל העובר בכדי למנוע סיבוכי סוכרת עתידיים. אישה שאובחנה כסובלת מסוכרת הריונית מונחית לבצע בדיקת סוכר עצמית באמצעות מכשיר ביתי כ- 6 פעמים ביום, בזמנים שונים במידה ואינה מאוזנת.

הערך בצום לא אמור לעלות על 95 מ"ג/ד"ל והערך שעתיים לאחר ארוחה לא אמור להיות גבוה מ-120 מ"ג/ד"ל. אישה מאוזנת יכולה להסתפק בבדיקה של פעמיים בשבוע.

סיבוכים

סיבוכי סוכרת הקשורים ביולדת כוללים לידה ממושכת, לידה בניתוח קיסרי ואשפוז ממושך יותר לאחר לידה. כמו כן, לנשים אלה סיכוי כפול ללקות בסוכרת מסוג 2 בעתיד.

הסיבוכים הקשורים בעובר כוללים גדילה מואצת של העובר ולידת תינוק עם משקל גבוה מהתקין, ריבוי מי שפיר ועלייה בסיכון למוות תוך רחמי. במהלך הלידה שיעור הסיבוכים הוא גדול יותר ומעלה סיכון למצוקה עוברית. לאחר הלידה נפוצים סיבוכים של היפוגליקמיה, צהבת ממושכת, עליה בצמיגות הדם, בעיה בהבשלת הריאות וסיכוי מוגבר להשמנה בגיל מבוגר יותר.

טיפול

הטיפול הבסיסי הוא דיאטת סוכרת הריון מאוזנת שתיקבע על ידי דיאטנית קלינית. העלייה במשקל המומלצת לאישה עם סוכרת הריון היא כמו לאישה בריאה: 10-12 ק"ג. במידה והשינוי בתזונה לא עזר לאזן את רמות הסוכר, מומלץ טיפול באינסולין בצורה של הזרקות או שימוש במשאבת אינסולין.

6 שבועות לאחר הלידה מתבצעת בדיקת העמסת סוכר של 75 גרם, בכדי לברר אם הסוכרת נעלמה.

אולי יעניין אותך גם:

האם סוכרת הריון עלולה לגרום להפלה?

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן