שינוי אורח חיים לטיפול בסוכרת

שכיחותה של מחלת הסוכרת עולה במהירות רבה בעולם המערבי ובארצות בלתי מפותחות כאחד.  מחלה זו פוגעת בחולים רבים ברחבי העולם, ויש המגדירים אותה כמגיפה של ממש.  מחלת הסוכרת מסוג 2 (הסוג השכיח אצל מבוגרים, בניגוד לסוכרת מסוג 1, השכיח בצעירים) היא מצב שבו רמות הסוכר בדם גבוהות יתר על המידה.

הסיבוכים השכיחים של סוכרת כוללים סיכון מוגבר למחלות לב והתקפי לב, עיוורון, אי ספיקת כליות ופגיעה בגפיים. לעיתים, פצע שאיננו מתרפא בכף הרגל בעקבות מחלת הסוכרת מוביל לכריתת הרגל ולפגיעה קשה באיכות החיים של החולה, לכן אחד מהסיבוכים הנפוצים והקשים של מחלה זו הוא הגבלה בניידות.

שינוי אורחות חיים

מחקרים רבים הראו שהדרך הראשונית הטובה ביותר לטפל בסוכרת, וגם למנוע את הופתעה של מחלה זו, כרוך בשינוי הרגלי החיים ואימוץ אורח חיים בריא. הקשר בין משקל עודף לפיתוח סוכרת הוכח במחקרים רבים. נמצא שיש קשר ישיר בין רמות השומן התוך בטני, ובין הסיכון לפיתוח סוכרת וסיבוכי סוכרת.

ירידה במשקל יעילה ביותר לטיפול במחלה. במספר מחקרים שנערכו לאחרונה ופורסמו בעיתונות הרפואית, נמצא שגם ניתוח בריאטרי, כמו ניתוח קיצור קיבה יכול לרפא סוכרת, לעיתים אף יותר מהטיפול התרופתי. שינוי אורח החיים כולל, בראש ובראשונה, ניסיון לירידה במשקל עם תזונה בריאה.

מלבד שינוי התזונה אצל החולים, נמצא שיש קשר הדוק בין פעילות גופנית סדירה ובין מחלת הסוכרת. פעילות גופנית מפיחתה את ערכי הסוכר בדם, משפרת את התגובה של הגוף לאינסולין ויכולה לסייע בהפחתה של תרופות אנטי-סוכרתיות. המלצה לפעילות גופנית כוללת בדרך כלל חצי שעה של פעילות, כחמש פעמים בשבוע. כיום, רופאים רבים טוענים שהפעילות הגופנית המומלצת צריכה להיות אינטנסיבית אף יותר.

מלבד ההמלצות לירידה במשקל, תזונה מתאימה ופעילות גופנית, שינוי אורח החיים כולל הפסקת עישון, שמשפיע גם הוא על כלי הדם בגוף, ועלול להחמיר את סיבוכי הסוכרת, מלבד הנזקים הקשורים בהגברה רבה של הסיכון לחלות בסרטן מסוגים שונים.

כיצד משפיע שינוי אורחות החיים על מחלת הסוכרת?

מחקר חשוב שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי היוקרתי The New England Journal of Medicine ניסה לבחון את הקשר שבין שינוי אורחות חיים לבין סיבוכי סוכרת, ובייחוד בנוגע להגבלות בניידות אצל חולי סוכרת.

במחקר נבדקו כ- 5,000 חולים בין הגילאים 45 ל- 74, והם חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. כל הנבדקים במחקר סבלו מהשמנת יתר או מעודף משקל. קבוצה אחת של נבדקים עברה התערבות אינטנסיבית שנועדה לגרום לחברים בה לשנות את אורח חייהם לבריא יותר, ואילו קבוצה שנייה עברה תוכנית לתמיכה בסוכרת, כולל לימוד על המחלה, אך ללא תוכנית התערבותית בנוגע לאורח חיים בריא.

החוקרים עקבו אחר שתי הקבוצות  ואמדו את ההפרעות והקושי בניידות אצל החולים כעבור ארבע שנים מתחילתו של המחקר. נמצא שבקבוצת ההתערבות של אורח החיים שיעור הסובלים מנכות קשה עם הפרעה בניידות עמד על 20.6% ואילו בקבוצה השנייה עמד שיעור הסובלים מהפרעה דומה על 26.3%.

באופן דומה, שיעור החולים שהיו במצב טוב מבחינת כושר הניידות היה גבוה יותר בקבוצה הראשונה. בבדיקה של הגורמים השונים להבדלים בין הקבוצות נמצא שפעילות גופנית וירידה במשקל היו משמעותיים בהפחתת הסיכון לפגיעה בניידות.

החוקרים מסכמים, ששינוי אורח החיים מפחית את הסיכון לפגיעה בניידות אצל חולי סוכרת עם משקל עודף. אין ספק שהתנהגות נכונה מבחינה רפואית חשובה ביותר לבריאות שלנו – הקפדה על תזונה מתאימה, משקל נכון, ופעילות גופנית סדירה הן אבני יסוד בבריאות של חולי סוכרת בפרט, וכל אחד אחר בכלל.

קראו עוד:

ניתוחים בריאטריים לחולי סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
היתרונות של הגדלת צריכת המים והפחתת משקאות ממותקים

שתיית יותר מים חיונית לבריאות ולרווחה הכללית שלנו. הגוף שלנו מורכב מכ-60% מים, ושמירה על לחות עוזרת לעיכול, למחזור הדם, לוויסות הטמפרטורה ולשמירה על עור בריא. על ידי הגדלת צריכת המים שלנו, אנו יכולים לשפר את רמות האנרגיה שלנו, לשפר את התפקוד הקוגניטיבי ולתמוך בניהול משקל.

לקריאת המאמר »
התקשרו עכשיו ! דילוג לתוכן