הקשר בין מחלות חניכיים וסוכרת

מחלות חניכיים וסוכרת הם שני מצבים נפוצים מאוד באוכלוסיה, ועל פי מחקרים שונים קיים קשר בין שתי המחלות. מחקרים אלה הראו שאנשים הסובלים מסוכרת (לרוב סוכרת סוג 2) סובלים גם ממחלות חניכיים, המופיעות אצלם בתדירות גבוהה יותר.

הסיבה לכך היא השפעתה של הסוכרת על הגוף, אשר גורמת לשינויים שונים שמובילים לסיבוכים ובין היתר למחלת חניכיים. הופעת מחלת חניכיים שכיחה מאוד אצל חולי סוכרת, אשר סובלים ממחלות חניכיים עד פי 3 יותר מאשר אנשים בריאים, וכמו כן, קיים קשר בין חומרת הסוכרת לבין חומרת מחלת החניכיים, אשר מושפעת מאיזון הסוכר בדם. בנוסף, חולי

איך סוכרת יכולה לגרום למחלת חניכיים?

סוכרת גורמת למצב בו רמת הסוכר בדם גבוהה מדי, וכתוצאה מופיעים שינויים באיברים ורקמות שונות בגוף. שינויים אלה, אשר נקראים גם "סיבוכי הסוכרת" מופיעים כמעט אצל כל חולה סוכרת, וכדי להימנע מהם חשוב מאוד לאזן את הסוכרת.

הסיבוכים המוכרים של הסוכרת הם סיכון מוגבר להתקף לב, פגיעה כלייתית, נוירופתיה, הפרעות בראיה והפרעות נוספות. בנוסף לבעיות שהוזכרו, השינויים הנגרמים כתוצאה מהסוכרת יכולים גם להשפיע על מצב הפה והחניכיים, ובסופו של דבר לגרום לדלקת חניכיים וכן לאובדן השיניים.

עליה ברמת הסוכר ברוק גורמת לנזק לחניכיים

חולי סוכרת סובלים מרמת סוכר גבוהה בדם, ולכן גם מעלייה ברמת הסוכר ברוק. כאשר נוזל הרוק מלא בסוכר, הוא משמש כמצע גידול נוח יותר לחיידקי הפה, אשר כתגובה גורמים לנזק לחניכיים. לעומת נוזל רוק תקין, אשר אינו מכיל הרבה סוכר ואפילו מסייע למלחמה בחיידקים, נוזל רוק אצל סוכרתיים רק תורם לחיידקים ו"בזכותו" מתפתחות דלקות חניכיים חוזרות.

פגיעה באספקת הדם לחלל הפה

המנגנון השני אשר גורם לפגיעה בחניכיים אצל חולי סוכרת הוא פגיעה באספקת הדם לחלל הפה והחניכיים. כידוע, חולי סוכרת סובלים מפגיעה בכלי דם, אשר מהווה את הבסיס לכל סיבוכי הסוכרת. רמת הסוכר הגבוהה בדם, גורמת לנזק קשה מאוד לכלי הדם של החולים הסוכרתיים, וכתוצאה מופיעים סיבוכים שונים.

החניכיים הם איבר ווסקולרי מאוד, אשר דורש אספקת דם מרובה. משמעות הפגיעה באספקת הדם לחניכיים היא ירידה בהגעת מרכיבי מערכת החיסון אל החניכיים, וכתוצאה ירידה ביכולת הגוף להתגונן מפני חיידקים. כלומר, אצל חולי סוכרת אספקת הדם לחניכיים פגומה, ולכן לא מגיעים לשם מרכיבי מערכת החיסון בצורה תקינה והסיכון לפתח מחלות חניכיים עולה.

גורמים נוספים

מלבד הגורמים שצויינו, קיימים מספר מרכיבים נוספים אשר תורמים להגברת הסיכון של חולי סוכרת לפתח מחלות חניכיים. גורמים אלה הם תוצר ישיר של השפעת הסוכרת על תפקוד מערכות שונות בגוף, והם גורמים לשני שינויים חשובים:

  • הפרשת רוק מופחתת בסוכרתיים – אחד המאפיינים החשובים של מחלת הסוכרת הוא איבוד הרבה מים בשתן (כמות הסוכר הגבוהה בדם גורמת להשתנה מרובה). ולכן, כאשר הגוף מאבד נוזלים מופיעה כתגובה ירידה בהפרשת הרוק, אשר מעלה את הסיכון למחלות חניכיים. לרוק תפקיד פיזיולוגי חשוב ביותר בהגנה מפני מחלות הפה, ולכן ירידה בהפרשתו נחשבת למשמעותית ביותר בהעלאת הסיכון למחלות החניכיים. היובש, המופיע בחלל הפה מאפשר לחיידקים וגורמים מזהמים נוספים להתיישב שם ולגרום למחלות חניכיים.
  • הפרעה בריפוי פצעים – בשל הפגיעה באספקת הדם, מופיעה גם פגיעה ביכולת חולי סוכרת לרפא פצעים, ולכן גם לאחר שמופיעה מחלת החניכיים, הסיכוי שתחלים הוא נמוך ביותר. כמו כן, ההפרעה המדוברת מונעת תוצאות טובות כאשר מדובר בצורך בטיפול כירורגי (כמו שתלים, ניתוחי חניכיים וכו'), ולכן סיכויי ההצלחה שלהם נפגמים.
המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן