מחלת כליות, סוכרת וסיכון למחלות לב

כליות, סוכרת ומחלות לבסוכרת היא מחלה נפוצה מאוד, בה רמה גבוה מדי של גלוקוז (סוכר) בדם, מביאה לנזקים לאיברים שונים. בין האיברים הניזוקים נמצאים כלי הדם הקטנים. כלי דם קטנים בכליות נפגעים בשכיחות גבוהה, ומביאים לעיתים תכופות לאי ספיקה כלייתית. כיום, הסיבות המובילות בעולם לא ספיקה כלייתית סופנית המחייבת דיאליזה והשתלה הן לחץ דם גבוה וסוכרת. ניתן להפחית על ידי טיפול תרופתי את הסיכון לאי ספיקת כליות אצל החולים, אך לא לבטל אותו כליל.

מחלת כליות מגבירה סיכון לאירועי לב

אי ספיקת כליות היא גורם סיכון ידוע בעל חשיבות להתקפי לב. התקפי לב נוצרים מחסימה של העורקים הקורונריים, המספקים דם וחמצן לשריר הלב. ידוע זה מכבר, שחולים הסובלים מאי ספיקת כליות סובלים גם משיעורים גבוהים ביותר של התקפי לב. למעשה, סיבת התמותה המובילה בחולים המטופלים בדיאליזה אינה הפרעה הקשורה לתפקוד הכלייתי אלא דווקא מחלות לב. בנוסף למחלות לב חשופים החולים גם לשיעור גבוה של שבץ מוחי.

סוכרת וסיכון למחלות לב

גם סוכרת היא גורם סיכון ידוע למחלות לב. חלק מהפגיעה של הסוכרת בכלי הדם הגדולים מביאה לסיכון ניכר להתקפי לב. הפגיעה בעורקים המובלים דם למוח מובילה, באופן מקביל, לסיכון מוגבר לשבץ מוחי. חולים הסובלים מסוכרת סובלים לעיתים קרובות גם מיתר לחץ דם, הפרעות במאזן השומנים בדם, ומשקל עודף. מכלול סימפטומים זה מכונה "הסינדרום המטבולי", והוא קשור קשר הדוק לשיעור גבוה במיוחד של התקפי לב.

תרומה משותפת של סוכרת ומחלת כליות לנוכחות מחלות לב

למרות שידוע זה מכבר שגם סוכרת תורמת לסיכון מוגבר מאוד להתקפי לב ומחלות לב, וגם מחלת כליות בסוכרת, כמו למשל מיקרואלבומינוריה, היא גורם סיכון בלתי מבוטל, קשה לשער את התרומה המשותפת של שתי מחלות אלו לסיכון. מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי Diabetes Care ניסה לבחון ולהעריך את הסיכון למחלות לב, אצל חולים הסובלים מסוכרת ומחלת כלייה סופנית כאחד.

החוקרים השתמשו במאגרי מידע רפואיים מרובי משתתפים, כדי לכלול במחקר מספר גדול מאוד של כ – 650,000 חולים שלא סבלו ממחלת כליות סופנית, לעומת 71,000 חולים על מחלת כליות סופנית (End stage Renal Disease – ESRD).  מתוך אוכלוסיית מחקר זו, כ, 53,000 חולים ללא מחלת כליות סבלו מסוכרת, וכ – 34,000 חולים סבלו מסוכרת עם אי ספיקת כליות. המעקב הממוחשב אחר החולים התפרש על פני תקופה של מעל עשר שנים, בין השנים 1998- 2009.

ניתוח סטטיסטי מדוקדק של הנתונים הצליח ליצור הערכה כמותית של הסיכון העודף של חולי סוכרת ואי ספקית כליות להתקפי לב, וגם לשבץ מוחי. הסיכון להתקף לב עמד על פי 5.24 ביחס לשאר החולים באוכלוסייה, והסיכון לשבץ עמד על פי 2.43. כלומר – חולים הסובלים מסוכרת ואי ספיקת לב נמצאים בסיכון גבוה פי יותר מחמש ללקות בהתקף לב! בניסיון להפריד בין הגורמים השונים העריכו החוקרים גם את הסיכון המצטבר במקרה של הופעת סוכרת חדשה אצל חולים עם אי ספיקת כליות, וקיבלו נתונים דומים. הסיכון אצל חולים אלו עמד על פי 4 להתקף לב ביחס לאוכלוסייה הכללית.

מחקר זה מחזק ומכמת את הקשר הידוע בין מחלות כלי הדם, ובין סוכרת ומחלת כליות. המחקר מחזק מאוד את הצורך היום יומי להעירך את הסיכון אצל חולים אלו, לטפל בהם בהתאם, ולהתייחס בכובד ראש לכל תלונה שיכולה להיות קשורה למחלת לב איסכמית או שבץ מוחי. ייתכן שבעתיד הבנה טובה יותר של המנגנונים המקשרים בין שתי המחלות יאפשרו להפחית מאוד את הסיכון למחלות כלי דם אצל חולי סוכרת וחולים עם אי ספיקת כליות.

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן