השמנת יתר וסוכרת – מה הקשר?

השמנה היא מצב שהופך ליותר ויותר נפוץ בקרב האוכלוסיה, וכיום אנשים רבים מוגדרים כשמנים. מגמת העליה במשקל היא מגמה עולמית, ובמדינת ישראל כ- 33% מהאוכלוסייה נמצאים במשקל יתר וכ- 16% סובלים מהשמנה (נתונים משנת 2010), ומצב זה מדאיג מאוד את רשויות הבריאות בארץ ובעולם, וחלק גדול מאוד מהמומחים בתחום מסתכלים על ההשמנה כמגיפה.

מלבד ההפרעה האסתטית, השמנה עלולה לגרום לסיבוכים רבים ולחולי, והיא אחד הגורמים המרכזיים למחלת הסוכרת. כיום ידוע שקיים קשר ישיר בין עודף משקל לבין סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים), ושירידה במשקל יכולה "להציל" את האנשים האלה ממחלת הסוכרת.

מחקרים שנעשו לאחרונה מצאו קשר בין מוצא להשמנת יתר וסוכרת, ולפיהם מיקום גיאוגרפי עלול להקטין או להגדיל את הסיכוי למחלות הללו, כמו גם מין וגיל.

תנגודת לאינסולין כגורם לסוכרת

אינסולין הוא הורמון המופרש מהלבלב, ותפקידו הוא לאזן את רמת הסוכר בדם. כאשר הוא מופרש לזרם הדם ומגיע לרקמות, הוא גורם לכך שהסוכר יעבור מזרם הדם אל הרקמות הרלוונטיות ויזין אותן. האינסולין בעצם "פותח את הדלת" עבור הסוכר, וגורם לו לעבור מזרם הדם אל רקמת המטרה (לדוגמא רקמת שריר).

אצל אנשים הסובלים מהשמנה, מתפתחת תנגודת לאינסולין – מצב בו הרקמות הפריפריות אינן רגישות לאינסולין, והוא אינו גורם לכך שהסוכר יעבור מזרם הדם אליהן. מצב זה נגרם לאור מספר מנגנונים מורכבים, ובסופו של דבר גורם לעליה ברמת הסוכר בדם ולסוכרת מסוג 2.

תנגודת לאינסולין קיימת כמעט רק אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר, והיא הגורם הנפוץ ביותר לסוכרת אצלם. ירידה במשקל וביצוע פעילות גופנית, מסייעים להפחתת התנגודת לאינסולין, משפרים את הרגישות אליו ובכך גורמים לירידה ברמת הסוכר בדם ולהפחתת סימני הסוכרת.

ירידה במשקל כטיפול לסוכרת

מכיוון שהקשר בין עודף משקל ובין סוכרת מסוג 2 הוא חזק ביותר, ירידה במשקל מסייעת באופן משמעותי ביותר להורדת רמת הסוכר בדם ואף לעתים מביאה להחלמה מהסוכרת. הבעיה העיקרית אצל חולי סוכרת היא התפתחות סיבוכים ארוכי טווח, כמו פגיעה בראיה, רגל סוכרתית, אי ספיקת כליות (סוכרת כלייתית) ומחלות לב, ולכן הם מטופלים בתרופות להורדת רמת הסוכר בדם.

ירידה במשקל מסייעת בצורה ברורה ביותר להתמודדות עם רמת הסוכר, והיא משפרת את הרגישות לאינסולין ובכך גורמת לאיזון הסוכר בדם. אנשים היורדים במשקל יכולים להשתמש בפחות תרופות, ולפעמים אף להפסיק לחלוטין להשתמש בהן. אצל חולי סוכרת המעוניינים לרדת במשקל, חשוב מאוד להקפיד על אורח חיים בריא הכולל:

  • תזונה מופחתת סוכר ושומנים – האויב הגדול ביותר של חולי סוכרת הוא סוכר, ולכן עליהם להפסיק לצרוך סוכר במזון אותו הם אוכלים. כמו כן, הפחתת רמת השומן בתזונה תסייע לרדת במשקל בצורה מהירה וטובה.
  • פעילות גופנית – מלבד השפעתה הברורה על המאזן הקלורי, פעילות גופנית מגבירה את הרגישות לאינסולין. בעוד חולי סוכרת סובלים מתנגודת לאינסולין, פעילות גופנית גורמת לשרירים להיות רגישים יותר לאינסולין ובכך גורמת להוצאת הסוכר מזרם הדם אל השרירים וכתוצאה לירידה ברמת הסוכר בדם.

ניתוחים בריאטרים כטיפול בסוכרת

כיום ידוע שאחד הטיפולים היעילים ביותר בסוכרת אצל אנשים הסובלים מעודף משקל הוא ניתוח בריאטרי, או בשמו האחר ניתוח לקיצור קיבה. ניתוח זה, אשר יכול להתבצע במספר טכניקות גורם בסופו של דבר לירידה בספיגת המזון על ידי מערכת העיכול ולירידה במשקל.

מטופלים רבים מספרים שלאחר הניתוח הם ירדו מאוד משקל ואף הגיעו למשקל תקין, ומחקרים שונים מראים שבמידה ויתמידו באורח חיים בריא לא יסבלו מסוכרת. ניתוח זה מתאים כמובן לחלק קטן מחולי הסוכרת הסובלים מהשמנה אך במידה ומבצעים אותו הוא יכול לגרום לתוצאות מרשימות ביותר ולשפר באופן משמעותי את בריאותם של החולים.

ראו גם:
סוכרת ואובדן שיניים

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן