הריון בקרב חולות בסוכרת

מחלת הסוכרת היא מחלה המשפיעה על מאזן הסוכר בדם ובגוף, וקשורה בפגיעה בפעילות ההורמון העיקרי המווסת את רמות הסוכר בדם – האינסולין.  קיימים שני סוגים עיקריים של מחלת הסוכרת. סוכרת מסוג 1 מאפיינת יותר את הגיל הצעיר, וקשורה בהרס התאים בלבלב המייצרים את האינסולין. סוכרת מסוג 2 מופיעה בדרך כלל בגיל מבוגר יותר, קשורה בעודף משקל ותגובה לא תקינה של רקמות הגוף לאינסולין.

מבחינים בין שני מצבים עיקריים בסוכרת בהריון – סוכרת שהתפתחה בהריון עצמו (סוכרת הריונית), וסוכרת שאובחנה עוד בטרם ההריון – ובה נעסוק כאן. לפני המצאת האינסולין הניתן להזרקה, נשים ותינוקות רבים מתו במהלך ההריון והלידה.

כיום, בטיפול רפואי טוב ומעקב קפדני, שיעור ההריונות המוצלחים גבוה מאוד, ושיעורי התמותה העובריים נמוכים. סוכרת שהופיעה בטרם ההריון מופיעה בכ – 1 עד 3 לכל 1,000 הריונות. זו תופעה נפוצה, המעסיקה נשים רבות, ודורשת טיפול מסור.

סיבוכים אפשריים

סוכרת כרוכה בסיכונים מוגברים לאם וליילוד. בסוכרת שאיננה מאוזנת היטב, שיעור ההפלות גבוה ביחס להריון רגיל, והסיכון לפגיעות מולדות משמעותיות מגיע לכמעט 10%. מצב חריף ומסכן חיים של סוכרת לא מאוזנת, קטואצידוזיס סוכרתית, מוביל לתמותה של עד 10% אצל העובר.

רמות גבוהות של סוכר ואינסולין משפיעות לרעה על העובר. אינסולין גורם לגדילה רבה מדי של העובר ברחם, מצב המכונה מקרוזומיה. מקרוזומיה של העובר משפיעה על הלידה, ולעיתים מצריכה ניתוח קיסרי מתוכנן.

סוכרת בהריון מגבירה את הסיכון של קשיי נשימה, כמות גדולה מדי של דם בעובר (פוליציטמיה), ומחלות לב (קרדיומיופתיה ואי ספיקת לב). התינוק נולד עם רקמה מפותחת של לבלב המייצרת כמויות גדולות של אינסולין, בתגובה לרמות הסוכר הגבוהות בדם. מצב זה עלול לגרום גם לירידות סוכר חמורות (היפוגליקמיה) בתינוק לאחר הלידה.

טיפול בסוכרת בעת ההריון

איזון הדוק של הסוכרת חיוני לפני ההריון ובמהלכו. נהוג למדוד את רמות הסוכר בדם בטווח הארוך באמצעות בדיקת ההמוגלובין המסוכרר – HbA1c. ככל שרמות ההמוגלובין המסוכרז נמוכות יותר, הסוכרת מצויה באיזון טוב יותר, ושיעור הסיבוכים ביילוד קטן. כאשר אחוז ההמוגלובין המסוכרז נמוך מ- 8, שיעור המומים העובריים המשמעותיים קרוב ל – 3%. לעומת זאת, כאשר אחוז ההמוגלובין המסוכרז גובה מ- 10, שיעור המומים עולה עד ל 24%.

לידה בחולות סוכרת

סוכרת  מגבירה את הסיכון ללידה מוקדמת. לעיתים יש צורך בשימוש בתרופות כדי למנוע לידה מוקדמת. חולות סוכרת מקבלות במהלך הלידה סוכר לווריד, והמשך של אינסולין במידת הצורך. כאשר מתוכנן ליולדת ניתוח קיסרי, יש להימנע מנטילת האינסולין בבוקר הניתוח, כדי לא להגיע למצב של רמת סוכר נמוכה בדם בעת ביצוע הפרוצדורה.

טיפול רפואי בעובר

הטיפול העיקרי בסוכרת כולל מעקב קפדני ומדוקדק אחר רמות הסוכר בדם. יש צורך במדידות תכופות של רמות הסוכר בבית, דיאטה מתאימה ופעילות גופנית מספקת. מסתבר שפעילות גופנית מעלה את רגישות הגוף לאינסולין, ומשפרת את מצב המחלה בהריון.

הגבלה קלורית נעשית בדרך כלל על פי מפתח של עד 35 קלוריות לק"ג גוף. הדיאטה צריכה להכיל, באופן גס, כ – 45% פחמימות, 35% שומן ו – 20% חלבון. כדי לשמור על ההמלצות התזונתיות הרצויות כדאי לערוך ביקורים והתייעצויות סדירות עם דיאטנית המתמחה בנושא.

הטיפול התרופתי בסוכרת הריונית כולל בעיקר זריקות אינסולין, הניתנות מתחת לעור. משאבות אינסולין המזריקות אינסולין משמשות גם הן לטיפול, בייחוד בחולות שהשתמשו בהן לפני ההריון. בדרך כלל אין שימוש בתרופות אחרות להורדת רמת הסוכר, אם כי לאחרונה עולות עדויות על יעילות השימוש בתרופות נוספות בסוכרת בהריון, כדוגמת מטפורמין.

קראו עוד:

סיכוני היפוגליקמיה בסוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן