תפריט מומלץ לחולי סוכרת

עקרונות התזונה הבריאה, הכוללים צריכה מרובה של ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים והמעטה בצריכת שמנים שונים ומוצרי חלב ובשר דלי-שומן, עומדים בבסיסו של כל תפריט בריא, ועל אחת כמה וכמה בבסיס התזונה הבריאה והמאוזנת לחולי סוכרת.

המטרה העיקרית בהרכבת תפריט לסוכרתיים היא שמירה על ערך גליקמי נמוך. תפריט מאוזן ומגוון, המבוסס על העקרונות הנזכרים לעיל, הוא בעל ערך גליקמי נמוך מעצם טבעו ומספק לגוף את כל הויטמינים והמינרלים החיוניים תוך שמירה על רמת סוכר מאוזנת.

מוצרי בריאות לחולי סוכרת, כמו גם הטיפול התזונתי אינם מחליף את הטיפול התרופתי, במידה ויש בו צורך, ויש להתייעץ עם הרופא המטפל בכל שינוי תזונתי רדיקלי.

עם זאת, חולים לא מעטים בסוכרת מסוג 2, שלמדו את הקשר בין הדיאטה המערבית התעשייתית לבין מחלתם ועברו לתזונה בריאה המושתתת על העקרונות הנ"ל, חוו שיפור דרסטי במצבם והפסיקו ליטול תרופות. זאת, לאחר שהבדיקות התקופתיות הוכיחו את קיומו של שינוי חיובי בגופם, כתוצאה מתזונה טבעית המושתת ברובה על מזון מהצומח.

במחקרים נמצא כי ארוחת בוקר גדולה ומזינה מסייעת באיזון רמות הגלוקוז בדמם של החולים בסוכרת. לתזמון הארוחה ולאופן החלוקה הנכון של הקלוריות על פני היום ישנה השפעה על השינויים והקפיצות ברמת הסוכר הדם.

הקשר בין שומן לסוכרת

לאחרונה החלו חוקרים שונים לבדוק את הקשר בין רמות צריכת השומן (מהצומח ומן החי) לבין העלייה ברמות האינסולין שהגוף מייצר. המסקנות העולות מהתצפיות הן, שבמקרים של צריכה עודפת של שומן, מערכת העיכול מגיעה לייצור עודף של אינסולין והייצור העודף הזה מוביל לסוכרת.

בעקבות התצפיות, רופאים שונים בארצות הברית החלו לטפל בסוכרת, ובעיקר בסוכרת מסוג 2, בדיאטה נטולת שומן מן החי ובעלת צריכה מתונה ביותר של שומן מן הצומח. התוצאות מרשימות. על מנת לבדוק אם הפחתה בצריכת השומן משפרת את מצבכם, אפשר לקיים דיאטה בת שבוע אחד ללא שומן בכלל: ללא מוצרי חלב ובשר, ללא שמן כתיבול לסלט, ללא דברי מאפה המכילים שומן וכו'.

דיאטה כזאת לא תפגע בבריאותכם (המדובר הוא בשבוע אחד בלבד) ותיתן לכם את האינדיקציה הנכונה לגבי מצבכם. קיים סיכוי גדול שתחושו שיפור לאחר השבוע הזה, ולאחריו יש לצרוך שומנים בכמות מתונה מדי יום ולהעדיף שמנים צמחיים כגון שמן זית או שמן קוקוס. אבוקדו, שתכולת השומן בו גבוהה ביותר, יש לצרוך מעט ככל האפשר, למרות הערכים התזונתיים הגבוהים האחרים המצויים בו.

עקרונות לתזונה מאוזנת

ההצעות לתפריטים המובאות להלן מתאימות הן לחולים בסוכרת מסוג 1 והן לחולים בסוכרת מסוג 2. המנות המוצעות מספקות לגוף פחמימות מומלצות מורכבות, חלבון מלא שמקורו מהצומח, ויטמינים ומינרלים. ככלל, הקפידו לצרוך הרבה ירקות במהלך היום, בעיקר ירקות עליים ירוקים.

המנות המוצעות אינן כוללות מוצרי בשר ומוצרים מחלב פרה. מומלץ להמעיט ככל האפשר בצריכת מוצרים מחלב פרה ולהעדיף חלב עיזים כתחליף. כמן כן, יש לצרוך מוצרי חלב דלי שומן ונטולי סוכר או המתקה מלאכותית.

יש להימנע לחלוטין מצריכת מזון המכיל סוכרים מעובדים, שמנים רוויים, מזון מטוגן ופחמימות שמקורן בקמח לבן. כמו כן, מומלץ להימנע מכל סוג של מזון מתועש. הסיבה לכך היא כמויות הסוכר והשמן הגבוהות שהיצרנים מכניסים למוצר על מנת להפוך אותו לאטרקטיבי. לחולי סוכרת חשוב לקרוא את תוויות המזון שעל מוצרי המזון השונים ובדקו את הרכיבים של כל מוצר ומוצר.

ההמלצה היא לצרוך מוצרי בשר או עוף לא יותר מפעמיים בשבוע, ולהקפיד שיהיו דלי שומן. בכל הנוגע לגבי הכנת מתכונים לחולי סוכרת, יש להכין את המנה באופן הבריא ביותר, ללא טיגון ובכמות השומן המינימאלית ביותר. המפתח בשמירה על רמות סוכר מאוזנות הוא הקפדה על ארוחות קטנות ואיכותיות, המפוזרות לאורך היום. ארוחות קטנות מקטינות את העומס על מערכת העיכול ושומרות על רמת אנרגיה אחידה לאורך היום.

הצעות לתפריט יומי

בחירת מנה אחת מבין המנות המוצעות לכל ארוחה:

ארוחת בוקר

  • יוגורט עיזים אורגני דל-שומן ונטול סוכר עם פרי או שייק ירוק לארוחת בקר (תרד, חסה וכו') עם פירות להמתקה (אפרסמון, בננה וכו').
  • שיבולת שועל עם גרעיני-דלעת ופרי חתוך.
  • סקונס או 2 פרוסות לחם מקמח מלא נטול סוכר או מקמח כוסמין עם גבינה דלת-שומן/ממרח עדשים דייסת שיבולת שועל או דייסה מקמח קינואה/ דוחן בהמתקת סטיביה או רכז תפוחים.

ארוחת ביניים

  • סלט של מלפפונים, בצל ונבטים (אפשר להוסיף מעט אצות וואקמה מושרות) בתיבול לימון וכפית שמן-שומשום.
  • 2 פרוסות לחם מקמח מלא נטול סוכר או מקמח כוסמין עם גבינה דלת-שומן או ממרח עדשים.
  • אשכולית עם ממותקת בסטיביה או מעט אגוזים.

ארוחת צהריים

ארוחת ביניים

  • מקלוני ירקות עם גבינה דלת שומן.
  • ממרח עדשים.
  • בטטה אפויה.
  • מעט שקדים.

ארוחת ערב

  • מאפה ירקות דל-שומן עם סלט קטן.
  • ירקות צלויים בתנור על אורז מלא.
  • פסטה מקמח מלא ברוטב עגבניות ללא סוכר.

ארוחת לילה

  • 2 פרוסות לחם מקמח מלא נטול סוכר או מקמח כוסמין עם גבינה דלת-שומן.
  • ממרח עדשים ומקלוני גזר.

אולי יעניין אותך גם:

עוגת קרם קראנץ' מעלפת ללא תוספת סוכר

טלרפואה לחולים בסוכרת

תחליף חדש לסוכר

טארט שוקולד דל סוכר – המתכון שמוכיח שניתן לשמור על הבריאות וגם להתפנק

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת

המרכז לטיפול ואבחון סוכרת מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון סוכרת, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון סוכרת. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מדריך כושר
מעבר לאימונים: איך ביטוח מדריך כושר יכול לשמור על עסקך

עבור חובבי כושר, הפיכת תשוקה למקצוע יכולה להביא לתחושת סיפוק שאין שני לה. עם זאת, עם הריגוש של הדרכת אחרים במסע הבריאות שלהם מגיע סט של סיכונים ואחריות שאין להקל בהם ראש. בטיחות הלקוחות וביטחון העסק נמצאים בידי המדריך, מה שהופך את ביטוח מדריכי הכושר לא רק לאופציה, אלא למגן חיוני בעולם רווי אי ודאויות.

לקריאת המאמר »
כאבים במפשעה
ספורט הרפתקני ואמצעי בטיחות

מאז ומתמיד, אנשים היו הרפתקנים, סקרנים, בחנו את גבולות היכולת האנושית ובדקו מה הם יכולים לעשות ומה לא. זה בא לידי ביטוי בצורות שונות. אחת מהן היא ספורט הרפתקני. מה שאנחנו נוהגים לקרוא ספורט אקסטרים.

לקריאת המאמר »
סוכרת
מהפכה בניהול סוכרת חקר פריצות דרך במכשירים חכמים, תרופות וטיפולים חלופיים

סוכרת, מצב כרוני המאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מאמר זה מתעמק בפיתוחים החדשניים בטיפול בסוכרת, לרבות שימוש במכשירים חכמים, תרופות חדשות ושיטות טיפול חלופיות.

לקריאת המאמר »
תזונה
כיצד לשפר את בריאות מערכת העיכול שלך באמצעות תזונה ושינויים באורח החיים

בריאות מערכת העיכול ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה כללית ומושפעת באופן משמעותי מהתזונה ובחירות אורח החיים של האדם. מערכת עיכול מתפקדת היטב מבטיחה שגופנו יקבל את החומרים המזינים והאנרגיה הדרושים תוך כדי סילוק פסולת. עם זאת, אורח חיים מלחיץ, הרגלי אכילה לא נכונים וצריכה לא מבוקרת עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, מה שמוביל לבעיות בריאותיות שונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. במאמר מקיף זה, נחקור את ההשפעות של גורמים אלה על בריאות מערכת העיכול ונספק טיפים מעשיים לשיקום ושמירה על מערכת עיכול בריאה.

לקריאת המאמר »
מאמנת אישית
יעל אליה – מאמנת אישית שהיא גם מאמנת כושר, כל מה שאתם צריכים בשביל להתאמן בכיף!

אנשים רבים מתקשים לעשות את השינוי הנדרש מישיבה על הספה ללא מעש, למצב בו הם צריכים ללכת פעם או פעמיים בשבוע להתאמן. ישנם אנשים שמראש מוותרים על הצורך לבצע שינוי כזה. הם מודעים לעובדה שאינם יכולים, או מקבלים את זה שאינם רוצים בכך. הם מוכנים גם להתמודד עם ההשלכות הפיזיולוגיות והבריאותיות הכרוכות בהחלטה שלא לבצע את השינוי הנדרש.

לקריאת המאמר »
דילוג לתוכן